Dinosauři mezi starými mistry za 8 milionů liber
27. prosince 2024
Text Stuchlík Jan | Foto Galerie Kodl | Datum 27.05.2024
Teplé počasí a hokejová euforie možná nepřivedly do žofínského sálu nejvíce sběratelů. Stovky zájemců se ovšem o díla nabízená Galerií Kodl utkali přes internet a po telefonu. Prodalo se 97 procent položek celkem za 237 milionů korun.
Po nedělním poledni dorazilo na pražský Žofín přes pět set sběratelů a obchodníků s uměním, aby si rozebrali více než dvě stovky položek dražených Galerií Kodl. Jenže jak čas aukce postupoval a blížilo se večerní finále hokejového mistrovství světa, sál se vyprazdňoval, až zůstali jen skalní příznivci umění. Na výsledku aukce to však poznat nebylo. Za 217 uměleckých děl utratili dražitelé 237 milionů korun, v průměru stála jedna vydražená položka přes milion korun. Celková prodejní úspěšnost se vyšplhala na 97 procent. Nad milion korun se podívalo 39 položek, z nichž 14 do aukce vstupovalo pod milionovou hranicí.
Pořadí | Autor | Název | Cena s aukční provizí v Kč | Růst proti vyvolávací ceně |
---|---|---|---|---|
1. | Filla Emil | Dvojice | 25 200 000 | +62 % |
2. | Toyen | Odchází a přichází | 22 800 000 | +171 % |
3. | Schikaneder Jakub | Ulice v zimě | 15 360 000 | +113 % |
4. | Pištěk Theodor | Variace č. 1 | 9 600 000 | +33 % |
5. | Zrzavý Jan | Noli me tangere | 9 360 000 | +11 % |
6. | Muzika František | Pastorále | 9 240 000 | +28 % |
7. | Pištěk Theodor | Letní kino | 6 240 000 | +108 % |
8. | Filla Emil | Zátiší s holubem | 6 000 000 | +100 % |
9. | Janoušek František | Večerní máj | 5 880 000 | +81 % |
10. | Filla Emil | Zátiší s dýmkou a podnosem | 4 800 000 | +60 % |
Prim hráli sběratelé připojení online přes aukční platformu Artslimit, kterým vytrvale sekundovali dražitelé po telefonu. „Nedávno jsem byl v Londýně na významné aukci a tam sedělo asi dvanáct lidí. Přesto tam padaly miliardové částky. Světový trend je, že se všechno přesouvá do online prostředí. Aukci samotné ale nízká fyzická účast v sále neškodí. Máme spoustu limitů pevných i telefonických a k tomu se ještě přidává online. Zásadní je aukci dobře připravit,“ říká majitel Galerie Kodl Martin Kodl. Na jarních aukcích to v posledních letech s účastí podle něj bývá podobné, bez ohledu na hokejové mistrovství.
Přes telefon našel nového majitele také nejdražší obraz nedělní aukce, Dvojice z roku 1934 od Emila Filly. Aukční síň odhadovala, že by se výsledná cena mohla pohybovat v intervalu od 18 do 42 milionů korun včetně aukční provize. Po souboji dvou zájemců na telefonu se kladívko ozvalo na částce 25,2 milionu korun.
Dvojice není typicky dostupný příklad Fillovy tvorby. Patří do relativně krátkého období, kdy koketoval se surrealismem a od zátiší se posunul k figurativním tématům. „Představuje jeho náhodné vstupy do světa surrealismu. Kdyby Filla začal ještě více surrealisticky malovat, byly by jeho ceny ještě vyšší. Těchto obrazů je hrozně málo,“ dodává Martin Kodl. Dvojice, kterou ve své sbírce měl Jaroslav Borovička, se zařadila na druhé místo autorova historického aukčního žebříčku.
Aukce nabídla ještě další čtyři Fillovy obrazy, průřez jeho tvorbou z posledních třiceti let života. Kromě Dvojice se i další tři prodaly za více než milion korun. Zátiší s holubem z roku 1948 se vydražilo za dvojnásobek vyvolávací ceny, 6 milionů korun. Celkem letošní Fillův obrat aukce Galerie Kodl navýšila o 38,9 milionu korun.
Nad deset milionů se podívaly i další dva nabízené obrazy. Menší dílo Toyen Odchází a přichází z roku 1953 do Česka dorazilo z francouzské sbírky, v níž bylo od svého vzniku. Olejomalba zobrazuje divokost přírody zkrocenou lidskou přítomností a sugestivně otevírá dveře do nové surrealistické „nadreality“. Do aukce vstupovala za 8,4 milionu korun včetně provize. Už první příhoz ze sálu cenu ale zvednul na 12 milionů korun. Na konci už zůstali proti sobě jen zájemce v sále a po telefonu. Na poslední navýšení na 25,2 milionu korun včetně provize už dražitel na telefonu nestačil odpovědět. (Přečtěte si více o obrazu Toyen v samostatném článku)
Růst ceny na více než dvojnásobek zažil i jeden z pražských uličních výjevů Jakuba Schikanedera. Ulice v zimě sice šla do aukce za 7,2 milionu korun včetně provize, ale ve skutečnosti se začalo licitovat až na 10,7 milionu díky limitaci přes online platformu Artslimit. Nakonec se kladívko zastavilo na 15,4 milionu korun, což je druhá nejvyšší částka zaplacená v tuzemské aukci za Schikanederův obraz.
Měnilo se i třetí místo autorského aukčního žebříčku Theodora Pištěka. Za Variaci č. 1 z roku 1995 vítěz aukce zaplatil 9,6 milionu korun. Do první desítky se dostal také obraz Noli me tangere od Jana Zrzavého. Naposledy obraz veřejnost spatřila v roce 1940 u příležitosti jeho samostatné výstavy v Obecním domě, od té doby se sice o jeho existenci vědělo, nicméně jeho podoba zůstala široké i odborné veřejnosti skrytá. Zůstal v soukromé sbírce, kam ho autor osobně předal. Výsledek aukce ovšem úplně nenaplnil předaukční odhady a s cenou 9,4 milionu korun se nedostal ani na spodní hranici odhadu.
Nejpočetněji zastoupeným autorem na aukci byl Josef Jíra. Sběratelé měli na výběr desítku obrazů, které rodák z Turnova namaloval od 60. do konce 80. let minulého století. Po účasti na světové výstavě Expo v roce 1958 cestoval po Evropě a Asii, kde čerpal inspiraci. Silně ho ovlivnil expresionismus. „Jíra je z umělců nesnášejících lhostejnost. Je útočný. Jeho štětec přepadá plátno a mnohé z jeho prací, vznikajících často s urputnou netrpělivostí jako by dávaly všanc malířův život. Je to neúplatné malování a má v sobě prokletí toho rodu, jaké nesl třeba František Tichý. I Josef Jíra je ve své generaci nezařaditelný a mnohdy nestravitelný,“ napsal v katalogu k Jírově výstavě z roku 1978 malíř a Jírův přítel Jan Bauch.
Celkem sběratelé za kolekci Jírových obrazů zaplatili 4,5 milionu korun. Nad milion se podíval Jenšovský kostel z roku 1965, který na rubové straně skrývá malbu Podzimní krajina. Vítěz dražby uspěl s příhozem na 1,08 milionu korun včetně provize. O dva obrazy z roku 1989, Moji beránci a Píseň písní se strhla dražební bitva, během níž se výsledná cena posunula na čtyřnásobek té vyvolávací. „Jíra je jeden z autorů, které se nám daří dobře prodávat a vždy je prodáme ve velkém počtu. Jde už dlouhodobě do módy, nicméně oprávněně. Základním kritériem cenotvorby obrazů je jejich kvalita. Ta se vždycky jednou prosadí. U Jíry to chvíli trvalo,“ hodnotí aukci Martin Kodl. Od roku 2009 se každoročně na trhu prodají přes čtyři desítky Jírových děl.
Pořadí | Autor | Název | Cena s aukční provizí v Kč | Růst proti vyvolávací ceně |
---|---|---|---|---|
1. | Herbst Jaroslav | Toaleta | 312 000 | +767 % |
2. | Benda Břetislav | Léda s labutí | 1 440 000 | +500 % |
3. | Bašek Josef | Ve skalách | 420 000 | +483 % |
4. | Beneš Vlastimil | Železniční přejezd | 480 000 | +471 % |
5. | Hoffmeister Adolf | Franz Kafka – Dopis otci | 324 000 | +440 % |
Na průřez tvorbou narazili sběratelé v aukci Galerie Kodl také u Františka Muziky. Nabídka tří obrazů pocházejících z různých sbírek zahrnovala jak raný výjev Pastorále, který byl vyvrcholením a symbolickým uzavřením jeho předešlých neoklasicistních obrazů z roku 1922, po nichž nastala proměna výtvarníkova stylu a jeho příklonu k nové věcnosti, tak i surrealistický Elsinor IV z roku 1963 a Medúzy IX ze závěrečného tvůrčího období. Dohromady za ně sběratelé zaplatili 13,9 milionu korun. Nejzajímavější bitvu svedli o Elsinor IV, který vystoupal téměř na dvojnásobek vyvolávací ceny. Jedničkou Muzikovy kolekce se ale stalo Pastorále za 9,2 milionu korun.
Na nedělní aukci padlo několik pozoruhodných autorských rekordů. Obraz nahé mladé ženy Toaleta z roku 1931 od Jaroslava Herbsta vydráždil sběratele k příhozovým dostihům, takže výsledná cena 312 tisíc korun byla téměř devítinásobkem té vyvolávací. Olej se tak zařadil na první místo autorova aukčního žebříčku.
Poprvé přes milion korun se dostala některá ze soch Břetislava Bendy. Bronz Léda s labutí z roku 1961 vynesla 1,4 milionu korun, což byl šestinásobek vyvolávací ceny. Dosud jen čtyřikrát byl na českých aukcích k mání olej od Josefa Baška. Ten posledně nabízený, Ve skalách, se prodal za rekordní cenu 420 tisíc korun, téměř šestinásobek vyvolávací ceny. O zajímavý výsledek se postarala také kafkovská koláž Adolfa Hoffmeistera. Mladý Kafka držící dopis od svého otce zaujal sběratele natolik, že vyvolávací cenu navýšili na více než pětinásobných 324 tisíc korun. Jde o nejdražší Hoffmeisterovu koláž prodanou na českých aukcích.
Christie's, Sotheby's, Bonhams Londýn, prosinec 2024
Kalendář milovníků starých mistrů je v zimní sezóně vždy nabitý. Seriál světových dražeb zahájil začátkem prosince jako obvykle Londýn. Aukční síně Christie's, Sotheby's a Bonhams se předháněly, která přijde s objevnějším či raritnějším uměleckým díl...
27. prosince 2024To nejlepší z online aukcí v prosinci
Nejlepšími výsledky v internetových prodejích se v prosinci mohly pochlubit společnosti Aukce aukcí, Weinberg, Galerie Dílo a Galerie Preclík. Celkové obraty jejich online aukcí byly vysoké, od 6 do 11,5 milionu korun. Vynikající prodejní úspěšnost v...
23. prosince 2024Navzdory historickému rekordu a řadě impozantních autorských maxim zaznamenal letošní aukční trh s uměním spíše mírné oživení. Celkový obrat za vydražená díla vzrostl na 1,5 miliardy korun, ačkoli počet prodaných položek klesl o více než čtyři stovky...
18. prosince 202427. prosince 2024
23. prosince 2024
18. prosince 2024
8. července 2024
28. listopadu 2023
20. října 2023
18. prosince 2024
3. prosince 2024
26. listopadu 2024