Kamil Lhoták: Velký terč, 1966,
olej na plástvové lepence, 97 x 109 cm,
Arthouse Hejtmánek 4. 12. 2024,
cena: 7 440 000 Kč
Nejvyšší cenu aukce a zároveň i nové autorské maximum účastníci aukce připsali Kamilu Lhotákovi. Mohl za to tentokrát nezvykle velkoformátový obrazu
Velký terč. Ten do aukce vstupoval s vyvolávací cenou 4,34 milionu, po licitaci se usídlil na cenovce 7,44 milionu včetně aukční provize. Překonal tím o 360 tisíc korun Lhotákův téměř třímetrový obraz, návrh na dětské leporelo
Šťastně dojeď, dlouhý vláčku, který před šesti lety prodala Galerie Kodl za 7,1 milionu korun.
Motiv terče se v Lhotákově tvorbě objevuje poprvé v první polovině 60. let, nejčastěji ho autor využívá po roce 1965, a to vícero způsoby. Buď je podobně jako v obraze Velký terč hlavním tématem obrazu (Velký terč 2, Červený terč, Terč...), jinde pak tvoří pouze doplňkovou funkci. Obrazu, který visel od svého vzniku po více než dvě desetiletí ve Lhotákově bytě, se malíř zbavil až v závěru svého života v roce 1989. Od té doby byl v jediné soukromé sbírce, ze které nyní putoval přímo do aukce.
Petr Brandl: Kající se Máří Magdaléna, kolem 1695,
olej na plátně, 89 x 75 cm,
Arthouse Hejtmánek 4. 12. 2024,
cena: 4 836 000 Kč
Za druhou nejvyšší cenu aukce, 4,84 milionu korun, se prodal obraz Petra Brandla
Kající se Máří Magdaléna. Nesignovaný obraz byl jako Brandlovo dílo potvrzen před osmi lety Jaromírem Neumannem a Andreou Steckerovou v obsáhlé umělcově monografii. Brandlových maleb trhem prošla ani ne dvacítka, naposledy to byla před pěti lety
Hlava apoštola u aukční síně Adolf Loos Apartment and Gallery (2,3 milionu koun). Vysoce kvalitní malba Máří Magdalény se s cenou bezmála 5 milionů korun stala druhým nejdražším umělcovým dílem prodaným v aukci.
Více než půlmilionový nárůst ceny zaznamenala také malba Jana Preislera
Vánek ze samého závěru 19. století, podobně na tom byla velmi známá a oblíbená plastika
Sluneční paprsek Otakara Švece, která se objevuje v mnoha variantách a velikostech. Tentokrát aukční síň nabídla dvoumetrovou novodobou kopii odlitku Franty Anýže. Zhotovila ji v roce 2007 umělecká slévárna ve Staré Huti u Dobříše.
Psten s briliantem, první čtvrtina 20. století,
diamant 5,08 ct, platina 950/1000, 26,6 x 21,7 x 11,6 mm,
Arthouse Hejtmánek 4. 12. 2024,
cena: 1 364 000 Kč
Nejvíce však účastníci aukce poměrně netradičně bojovali o sto let starý diamantový prsten z platiny.
Prsten z období art deca neměl určeného autora, i přesto ho zájemci díky jeho vysoké kvalitě zpracování vytáhli ze 446 až na 1,36 milionu korun. To je druhá nejvyšší suma vydaná na domácích aukcích v kategorii šperku.
Na milionovou cenu dosáhl ještě obraz Karla Vítězslava Maška
Černý stav II z roku 1909, který vystoupal na 1,12 milionu korun. Maškovy práce se na trhu objevují jen zřídka, milionové částky zaznamenaly poprvé loni. Jedním z obrazů byla i
Hra slunečních skvrn, která vystoupala u stejné aukční síně loni v červnu na 7,56 milionu korun. Černý stav II je třetí nejdražší Maškovou malbou po
Jitřence vydražené rovněž loni u Galerie Kodl za 1,2 milionu korun.
Jiří John, Listoví, kolem roku 1966,
tisk na plátně, 155 x 236,5 cm,
Arthouse Hejtmánek 4. 12. 2024,
cena: 607 600 Kč
Velké úspěchy mezi dražiteli v poslední době zaznamenává Jiří John. Tentokrát se však cenově mezi umělcovy malby zařadil i tisk. Nešlo však o obyčejný grafický list, ale o velkoformátové nástěnné dílo Listoví podle dřívějších Johnových grafických prací se stejným názvem. Vzniklo pro výzdobu Československého velvyslanectví ve Stockholmu, jehož vybavení aukční síň rozprodávala již v minulých aukcích. Listoví vystoupalo z 54 tisíc na více než jedenáctinásobek, necelých 608 tisíc korun.