Trh s uměním letos ožil hlavně díky milionovým prodejům
18. prosince 2024
Text Vašátková Vendula | Foto Pro arte | Datum 04.10.2016
Generačně rozdílné vnímání atmosféry na české výtvarné scéně v době polistopadové zkoumá výstava investičního fondu Pro arte, která je k vidění ve Vratislavském paláci na Malé Straně.
Dvacítka vystavovaných prací je tvořená z části ze sbírek Pro arte, některá díla pak představují akvizice nedávno zakoupené z Nadace pro současné umění.
Přestože instalace vybízí k percepci bouřlivých 90. let jako jednoho velkého tavicího kotle, v němž se výtvarníci bez ohledu na věk, tvůrčí zralost nebo médium nechávali poprvé unášet, leckdy pouze zdánlivě ničím nelimitovanou možností seberealizace, lze zde velmi dobře identifikovat zástupce tří generací, z nichž každá se vypořádávala s nově definovaným status quo osobitým způsobem.
Tu nejstarší na výstavě reprezentuje trojice Dalibor Chatrný, Adriena Šimotová a Olga Karlíková. V prezentovaných dílech autorů, které 90. léta zastihla jako zasloužilé šedesátníky, je patrné, že změna vládnoucího režimu sice vedla k nové chuti k tvorbě, nicméně definitivní výtvarný přístup byl již konzistentně zformován. Střední generace, zastoupená jmény Jan Merta, Franta Skála a Tomáš Císařovský, si nechávala od nastalé situace určitý odstup a nechtěla za každou cenu experimentovat.
Logicky nejbouřlivěji se sametová revoluce projevila na poslední, nejmladší skupině, do níž patří například Josef Bolf, Ján Mančuška nebo Krištof Kintera, tehdy ještě mnohdy studenti vysokých uměleckých škol. Je pozoruhodné s odstupem dvaceti let pozorovat jejich tehdejší výtvarné uvažování.
Časovou koncepci výstavy pomyslně uzavírá Michal Pěchouček a Václav Girsa se svými pozdějšími plátny a brněnský street artista Timo, jehož dvěma akrylům s příznačnými názvy Nostalgie a Stín z letoška je vymezena celá místnost.
Nicméně, ať už se jedná o pevně etablované umělce nebo čerstvé absolventy na začátku jejich výtvarné kariéry, z většiny děl je cítit tehdejší pozitivní energie z "pouhé" seberealizace a optimistická víra, byť třeba jen v blízkou budoucnost. To je něco, co rozhodně stojí za to si připomínat, už jen proto, že podobný optimismus není dnešní postinternetové společnosti příliš vlastní.
Stojí za úvahu, zda to nebylo právě toto sdílené, bezprostřední a možná i leckdy až naivní nadšení, které iniciovalo zájem začínajících sběratelů o 90. léta a podnítilo masivní rozrůstání mnohých soukromých sbírek, mezi něž můžeme zařadit rozsáhlé kolece Richarda Adama, Jana Světlíka, Roberta Runtáka nebo třeba manželů Zemanových (více zde).
Výstavu lze navštívit do konce listopadu v prostorách Vratislavského paláce pouze po předchozí domluvě.
Navzdory historickému rekordu a řadě impozantních autorských maxim zaznamenal letošní aukční trh s uměním spíše mírné oživení. Celkový obrat za vydražená díla vzrostl na 1,5 miliardy korun, ačkoli počet prodaných položek klesl o více než čtyři stovky...
18. prosince 2024Umělcovy aukční výsledky v jubilejním roce
Letos v říjnu by se Karel Malich dožil sta let. Jak už to tak na trhu s uměním chodí, po skonu umělců začne zájem o jejich tvorbu stoupat a ceny prací růst. Karel Malich, jedna ze zásadních osobností československého poválečného umění, je toho dokona...
17. prosince 2024Právní průvodce pro sběratele umění
Pokud vlastníte umělecké dílo, na které se vztahuje definice předmětu kulturní hodnoty, nelze ho vyvézt jen tak. Potřebujete požádat příslušnou instituci o osvědčení o dočasném nebo trvalém vývozu. Například u sbírky čítají 30 výtvarných děl či artef...
13. prosince 202418. prosince 2024
17. prosince 2024
13. prosince 2024
25. května 2022
26. července 2018
5. července 2018