Dinosauři mezi starými mistry za 8 milionů liber
27. prosince 2024
Text Machková Magda | Foto Aukční síně, Artplus | Datum 21.10.2024
V posledních dvaceti letech si sběratelé a sběratelky pečlivě vybírali, které z fotografických děl Jana Svobody si pořídí. Když se naskytla příležitost k nákupu některé z jeho nejproslulejších kompozic, nezdráhali se utratit vyšší desetitisíce až statisíce korun. Do letošního rekordního obratu přes milion korun zásadně promluvily dva prodeje z března a října za 671 tisíc korun, respektive za 183 tisíc korun. Pokud bychom sestavili aukční žebříček české poválečné fotografie, samoukovi Janu Svobodovi by patřilo pomyslné první, druhé a osmé místo.
Získat některou z velkoformátových autorských zvětšenin od Jana Svobody (1934-1990) je dnes prakticky nemožné, neboť většina nejvěhlasnějších děl je uložena v muzeích a galeriích. Kompletní pozůstalost a velkou část tvorby spravuje Sbírka fotografie a nových médií Moravské galerie v Brně (od 2005). Na veřejném trhu s uměním se tak nejčastěji objevují jednotky středně velkých fotografií, pokrývající autorova raná i zralá období od konce 60. do poloviny 80. let. Pocházejí buď z majetku výtvarnice Anny Svobodové, rozené Horáčkové, umělcovy druhé manželky, nebo z odkazu jeho mnoha malířských či sochařských přátel. Právě experimentálně-kreativní prostředí a osobní vazby na vrstevníky, dnes klasiky českého poválečného umění, ukotvovaly fotografickou volnou tvorbu Jana Svobody.
Stručný medailonek studenta scénografie na Vyšší škole uměleckého průmyslu na pražském Žižkově (1950-54), propagačního grafika a aranžéra (1956-70) a sbírkového fotografa Uměleckoprůmyslového muzea (1971-83) jsme přinesli na stránkách Artplus již dříve. S fotografováním začínal jako samouk, po večerech a o víkendech, takže „profesionálem“ se oficiálně stal až v roce 1969 kandidátským členstvím ve Svazu československých výtvarných umělců. V té době však už měl za sebou inspirační i osobní setkání s Josefem Sudkem (1958), propojení s výtvarnou skupinou Máj 57 (výstava v roce 1964) a činorodou dokumentační spolupráci s kolegy malíři či sochaři Alešem Veselým, Zdeňkem Palcrem nebo Stanislavem Kolíbalem.
Širší odborné veřejnosti se Jan Svoboda představil v jednom z tehdy nejprogresivnějších prostorů, v Galerii na Karlově náměstí (dnes Palác Charitas), kde mu teoretička Anna Fárová uspořádala od září do listopadu 1968 první samostatnou výstavu. O úspěšného autora, který o sobě tvrdil, že vlastně není fotografem, ale výtvarníkem, se časem začaly zajímat i větší instituce, doma i v zahraničí (například Dům pánů z Kunštátu v Brně 1975). Nicméně největší přehledové retrospektivy v Moravské galerii v Brně (Jan Svoboda: Nejsem fotograf, 2015) se již nedožil. Zemřel ve věku pětapadesáti let za nevyjasněných okolností ve svém košířském domě, datum 1. 1. 1990 bylo určeno úředně.
Databáze Artplus eviduje celkem 109 dražebních záznamů, ať už solitérních fotografií nebo souborů, z nichž si zájemci vybrali přibližně každou druhou nabídku. Počty položek za předchozí dvě dekády značně kolísaly, od dvou či třech fotografií po výjimečně až dvacítku ročně. Přesně před deseti lety se zdálo, že poptávka po Svobodových pracích je na vrcholu a nic už nemůže sezónní obrat 815 tisíc korun (s orientační provizí přes 990 tisíc korun) překonat.
V roce 2014 se totiž u Prague Auctions poštěstil tehdejší absolutní rekord, když se za unikátní velké Dotýkání vydalo 325 tisíc korun, na dalších sedm let nepřekonatelná suma. V momentálně platném Svobodově žebříčku patří této částce sice „až“ třetí příčka, a dalším třem skvělým výsledkům z téhož roku pátá, šestá a devátá pozice v TOP 10, ale před deseti lety byla každá částka kolem či nad 100 tisíc korun za fotografii překvapením. Ano, do ikon domácí meziválečné fotografie Františka Drtikola, Josefa Sudka či Jaroslava Rösslera byli sběratelé zvyklí investovat i mnohem více, ale o dvě až tři generace mladší Jan Svoboda byl v roce 2014 stále ještě „současný“ umělec.
Po sedmi letech přišel Aukční dům Sýpka se zatím nejpočetnějším souborem fotografií s atraktivní historií, což jistě přispělo k zatím nepřekonanému nákupu – 720 tisíc korun za šestnáct autorských zvětšenin. Jenže takový hvězdný úspěch se roku 2021 odehrál jen jeden, takže souhrnný obrat zůstal na svém. Loňská sezóna se držela kolem 120 tisíc korun. Za letošních prvních deset měsíců (leden-říjen) dražebníci přišli s celkem osmi Svobodovými díly, z nichž pět si odnesli noví majitelé. Zaplatili za ně 823 tisíc korun, po započtení provize přes milion korun, čímž o něco překonali sběratelské kolegy z před deseti let. Březnový prodej v hodnotě 671 tisíc korun za dvě fotografie a říjnový za 183 tisíc korun, oba u Aukčního domu Zezula, se propracovaly na druhé a čtvrté místo Svobodových top výsledků.
V celkové dražební matematice má stále vyhledávanější autor, jenž by letos oslavil devadesátiny, na svém kontě již dva úspěchy nad půl milionu korun a další tři nad sto tisíc korun. Prodejní výsledky za poslední dvě dekády jej vynesly do čela celého segmentu poválečné fotografie. V rámci aukčních výsledků tvůrců a tvůrkyň, činných mezi léty 1950-2000, najdeme Jana Svobodu na pomyslném prvním, druhém a osmém místě (toto srovnání je jen pomocné, neboť v případě nedatovaných fotografií nelze parametry plně nastavit). Společně se Svobodovými díly si zájemci o fotografii druhé poloviny dvacátého století vysoko cení například práce Josefa Koudelky, Jaroslava Rösslera, Běly Kolářové či Miroslava Tichého.
Ve čtvrtém říjnovém týdnu 2021 připravil Aukční dům Sýpka do prodeje zatím nejpočetnější soubor Svobodových fotografií. Celkem šestnáct kusů, deset z nich připsaných či jinak značených, pocházelo z majetku paní Anny Svobodové a souviselo s jednou z úplně posledních autorových uměleckých aktivit. Menší fotografie mnoha svých nejslavnějších kompozic pořídil v roce 1989 jako podklad pro obrazovou monografii od Petra Balajky. Samotného vydání knihy u nakladatelství Odeon v roce 1991 se Svoboda již nedožil. Soubor vstupoval do dražby se zatím nejvyšší vyvolávací cenou 720 tisíc korun za položku. Dlouhodobí pozorovatelé fotografického segmentu měli ještě v paměti nečekaný aukční úspěch velkého formátu Dotýkání v roce 2014, který stanovil tehdejší Svobodův prodejní rekord 325 tisíc korun. Hned první zájemce se stal i novým majitelem a potvrdil, že i za „současné“ fotografie lze zaplatit téměř třičtvrtě milionu korun.
Dvě středně velké autorské zvětšeniny měly kořeny ve sbírce předního českého historika fotografie, teoretika a muzejníka Antonína Dufka († 25. 10. 2023). Především díky jeho akvizičním návrhům se Svobodovy originální práce dostávaly do sbírek Moravské galerie již za umělcova života. U Aukčního domu Zezula se letos v březnu objevila jeho charakteristická fotografická zamyšlení nad skutečností, kterou lze, anebo možná snad ani nelze, zachytit. V jednom z rozhovorů Svoboda sám vzpomenul, že není minimalista, ale realista. O často reprodukovaná díla se strhla mezi publikem nečekaná dražební bitva, vždyť necelých 200 tisíc korun za dva větší formáty s osobní dedikací byla sběratelská výzva. Trvalo nezvyklých sedm minut, než se vystřídalo šestatřicet příhozových kroků a kladívko přikleplo vítěznou částku 550 tisíc korun. Po započtení provize si druhá nejdražší položka březnové aukce zapsala sumu 671 tisíc korun. Šlo o druhý prodejní úspěch Svobodova díla nad půl milionu a letošní absolutně nejžádanější fotografii (v počtu dvou kusů).
Aukční sezóna 2014 byla až do letoška nepřekonatelnou a lví podíl na ní měla téměř metrová fotografie Dotýkání ze Svobodova nejsilnějšího období první poloviny 70. let. Ve svém košířském ateliéru nebo později v prostorách dílen Uměleckoprůmyslového musea, kde byl zaměstnán, komponoval běžné předměty do jednoduchých interakcí, při nichž nechával vyniknout klíčovou hodnotu černobílého fotografického média, světlo a stín v odstínech šedé. Snímek Dotýkání navíc disponoval velkým formátem, který Svoboda volil či pevně adjustoval cíleně, aby se z „papírového“ média mohl stát závěsný objekt, snad až obraz. U Prague Auctions si i před deseti lety byli vědomi ojedinělé sběratelské příležitosti, proto nasadili u Svobodovy fotografie na svou dobu vysokou vyvolávací cenu, přes 90 tisíc korun včetně provize. Konečných 325 tisíc korun znamenalo nárůst na téměř 3,5násobek a výskok „sedmdesátkového“ fotografa na úroveň meziválečných klasiků. Na březnové aukci roku 2014 se prodalo celkem dvanáct Svobodových položek, dohromady za bezmála 670 tisíc korun.
Jarní nákupní energie vydržela sběratelům a sběratelkám celý půl rok, až do letošního října. Před dvěma týdny vyšel Aukční dům Zezula jejich poptávce vstříc a nabídl tři Svobodovy práce. Prodaly se dvě, z nichž Půdorys stolu z roku 1984 zaznamenal slibných 183 tisíc korun jako konečnou prodejní cenu. Obrysu, ploše či povrchu oválného stolu se fotograf věnoval opakovaně, k motivu se vracel jednotlivě i v sériích. Středně velký snímek je již pátým Svobodovým dílem, obchodovaným nad sto tisíc korun, a druhým nejdražším v rámci autorovy aukční top sezóny.
Po Svobodově vítězném tažení na jaře roku 2014 se dražebníci osmělili a autorovy fotografie pružně nacenili násobně výše, z nižších desítek tisíc na vyšší. Jestliže v březnu u Prague Auctions zahajovaly obdobné položky kolem 20 tisíc korun, na podzim téhož roku, v říjnu před deseti lety, se čtyřiceticentimetrový Stůl XVI. předkládal už za více než 106 tisíc korun. Za stejnou částku se fotografie z majetku paní Anny Svobodové také prodala.
Nechat si některý ze Svobodových snímků až na konec kalendářního roku 2014 se ukázalo jako dobrý dražebnický tah. Prodejní úspěchy z jara a podzimu mezi sběrateli rezonovaly a motivace k dalším akvizicím ještě neopadla. I proto mohlo Zátiší s draperií vstoupit do prosincové aukce u Orlys Art Auctions za slušných 62 tisíc korun. Žánrovými kompozicemi s ovocem, kameny či stolním nádobím se fotograf dotýkal evropské umělecké tradice, ať už cíleně či podvědomě. Od svého nejobdivovanějšího malířského klasika, Paula Cézanna, znal černobílé reprodukce. Na zátiších Josefa Sudka si všímal aranžované poetiky, kterou si pak oprostil k obrazu svému. Motivem se Svoboda zabýval opakovaně v průběhu své více než pětadvacetileté fotografické praxe. V roce 2014 dražené Zátiší s drapérií neslo dataci 1982. Finální cena se zastavila těsně pod stotisícovou hranicí.
U větší autorské zvětšeniny Stůl z roku 1972 se dochovala i Svobodova oblíbená adjustace na pevnou podložku, v tomto případě na kartonu. Fotograf své práce nejraději viděl nezasklené, bez rámů, instalované s určitou distancí od stěny, aby fungovaly jako originální umělecké objekty. Méně obvyklý čtvercový formát matného papíru vyplnil perspektivní hrou se známým oválným stolem, pokrytým ubrusem. Před osmi lety si už Aukční dům Zezula mohl říct o zahajovacích téměř 77 tisíc korun za položku a předpokládat, že sběratelé a sběratelky zareagují. Ti dokonce ještě přidali a kladívko přikleplo částku ještě o patnáct tisíc korun vyšší. Po započtení provize se Stůl dostal přes čtyřiadevadesát tisíc korun a stal se Svobodovým nejdražším dílem pro sezónu 2016.
Jedna z nejranějších ukázek autorovy tvorby Dvě lahve se úspěšně prodala u společnosti Art Kunst. Signovaný menší střední formát zachycoval dva nejobyčejnější předměty, skleněné lahve před zdí. Díky Svobodově minuciózní práci s nasvícením, které je v tomto případě téměř neviditelné, hraje zátiší „barvami“ a materiálovými hodnotami: (ne)transparentností skla a valéry rozrušené omítky. Kladívkových 78 tisíc znamenalo v rámci autorova aukčního curricula top výsledek pro rok 2015 a jednu z nejvyšších částek, vydaných tehdy za poválečnou fotografii. Jen pro srovnání, tentýž rok na jaře, v dubnu u Adolf Loos Apartment and Gallery, padl stále platný absolutní rekord za fotografický snímek na českém trhu. Drtikolův ikonický aranžovaný akt The Bow (Oblouk či Kruhové výseče) z roku 1928 v původní adjustaci byl přiklepnut za 1,85 milionu korun (přes 2,2 milionu vč. provize).
Figurou se Jan Svoboda téměř nezabýval. Výjimku představuje několik privátních portrétů a ojedinělá série aktů z období kolem roku 1964. V nich zachytil ženské tělo, jehož obrysové linie a tvary asocioval s estetikou přírody – odtud názvy triptychu Vlna, Krajina, Zátoka. Modelkou mu byla jeho druhá manželka, grafička Anna Horáčková. Vizuální dojem i výrazové prostředky hovoří s lyrickým podtónem. Na jarní aukci před deseti lety se u Prague Auctions objevil snímek Vlna, menší střední exemplář patřící původně přímo paní Svobodové. Přeci jen méně typický Svoboda měl v tomto případě nižší ambice než jiné charakterističtější kompozice. Před sběratelky a sběratele fotografie vstupovala za necelých 19 tisíc korun. Zadařilo se jí však náramně, poskočila na více než pětinásobek, na kladívkových 77 tisíc korun, a stala se druhou nejdražší položkou v rámci předloženého portfolia u Prague Auctions, za nedostižným Dotýkáním. Menší fotoformáty s akty, i včetně poskládaného triptychu, odešly s cenovkami od 12 do 40 tisíc korun (+25% provize).
Zajímavé prodejní výsledky se děly i v jinak slabších aukčních sezónách. Za celých dvanáct měsíců roku 2023 se sešla na trhu jen trojice autorových děl, všechna v druhém prosincovém týdnu. Jedna patrně zakázková kostýmní podobenka herečky a zpěvačky Věry Křesadlové ze Semaforu a dvě zátiší. Menší formát Stůl a menší střední formát Bez názvu nabízela společnost Artkunst. Téměř čtyřiceticentimetrová bezejmenná fotografie ve splývavé světlosti a značné rozostřenosti přitáhla pozornost největší. Zakončila na více než 88 tisících korunách, což stačilo na tehdejší nejdražší Svobodův prodej roku a přibližně tříčtvrtinový podíl na souhrnném obratu (asi 120 tisíc korun vč. orientační provize).
Christie's, Sotheby's, Bonhams Londýn, prosinec 2024
Kalendář milovníků starých mistrů je v zimní sezóně vždy nabitý. Seriál světových dražeb zahájil začátkem prosince jako obvykle Londýn. Aukční síně Christie's, Sotheby's a Bonhams se předháněly, která přijde s objevnějším či raritnějším uměleckým díl...
27. prosince 2024To nejlepší z online aukcí v prosinci
Nejlepšími výsledky v internetových prodejích se v prosinci mohly pochlubit společnosti Aukce aukcí, Weinberg, Galerie Dílo a Galerie Preclík. Celkové obraty jejich online aukcí byly vysoké, od 6 do 11,5 milionu korun. Vynikající prodejní úspěšnost v...
23. prosince 2024Navzdory historickému rekordu a řadě impozantních autorských maxim zaznamenal letošní aukční trh s uměním spíše mírné oživení. Celkový obrat za vydražená díla vzrostl na 1,5 miliardy korun, ačkoli počet prodaných položek klesl o více než čtyři stovky...
18. prosince 202427. prosince 2024
23. prosince 2024
18. prosince 2024
6. listopadu 2024
15. října 2024
16. září 2024
27. prosince 2024
10. prosince 2024
29. listopadu 2024