Silné 19. století, raný Gauguin a třímetrový Šíma
22. listopadu 2024
Text Machková Magda | Foto Artkunst, Etcetera, Aukční síň Vltavín, Galerie Dolmen, Artplus, AWARE | Datum 06.11.2024
Nedožité devadesátiny výtvarnice a básnířky Naděždy Plíškové připadají na první listopadový týden. Autorka vynikala v technikách leptu a suché jehly, kterými břitce glosovala osobní i celospolečenskou situaci konce 60. až počátku 80. let. Na větší sběratelské ocenění své tvorby však ještě čeká. Letošní nejdražší prodej za bezmála 29 tisíc korun patří mezi nejúspěšnější trojici vůbec.
Středoškolská léta strávila rodačka z Rozdělova u Kladna (*6. 11. 1934) už v Praze, na Vyšší uměleckoprůmyslové škole na oboru grafika, jíž se věnovala i později na Akademii. Sedmileté studium si Naděžda Plíšková proložila stáží na Vysoké škole grafiky a knižního umění v Lipsku, po návratu se ještě načas vrátila na AVU, tentokrát do ateliéru malby. Ve třiceti letech se provdala za svého spolužáka ze sochařského oboru, Karla Nepraše (1932-2002).
Jejich soužití promlouvalo do autorčina profesního i soukromého života. Jako nadějná výtvarnice se zastoupením na menších skupinových výstavách dostala možnost ještě jednou vycestovat, na univerzitu ve Stuttgartu v přelomovém období 1968/69. Od následujících let si však otevřeně myslící umělci nemohli slibovat už nic dobrého. Svou specializaci potvrdila Naděžda Plíšková vstupem do spolku Hollar v roce 1969. O sezónu později se jí za podpory jejího patrona, Jindřicha Chalupeckého, podařilo uspořádat v Galerii Václava Špály veselý happening, na němž servírovala hostům sedm litrů gulášové polévky na obří dvoumetrové lžíci.
Pod normalizačním tlakem se však výtvarnice stáhla k drobné užité grafice či ex-libris, jejichž prodej přes státní podnik Dílo byl téměř jediným skromným zdrojem obživy. V roce 1975 se manželům narodila dcera Karolína Kračková Neprašová, dnes také umělkyně. O sedm let později, v necelých padesáti, utrpěla Naděžda Plíšková vážný úraz páteře a načas ochrnula. V důsledku těžkých zdravotních obtíží přesunula svou tvůrčí pozornost na psaní poezie a občasné ilustrace. Zemřela 16. září 1999 v Praze, ve věku pětašedesáti let.
Volná grafika ukazuje Naděždu Plíškovou jako citlivou pozorovatelku se silnou obsahovou výpovědí a jasnou výtvarnou formou. Ironizace zažitých stereotypů a umělecká nadsázka souzní s Neprašovou multioborovou partou kolem Křížovnické školy čistého humoru bez vtipu, v níž byla Naděžda Plíšková jedinou ženou (vzdáleně ještě snad Věra Jirousová). Své lepty a suché jehly na téma všedního údělu však pojímá satiricky i poeticky zároveň, takže i každodenní rituály zkrášlování, jídla, pití, péče o domácnost či děti mají v jejích dílech zajímavé napětí.
Normalizační i genderovou realitu 70. a 80. let Plíšková nijak nešetřila, ať už šlo o konzumní „pivo-maso“ kulturu, tvůrčí (ne)možnosti v partnerství s Karlem Neprašem nebo „superservisní“ povinnosti žen v československých domácnostech. Ještě kategoričtěji řešila své názory na tato témata v literárních textech a básních, vycházejících v samizdatových sbornících 80. let. Souborná vydání její psané tvorby Plíšková podle abecedy, Hospodská romantika a Plíšková sobě vyšla až po pádu režimu v 90. letech, nová edice z roku 2019 pak doprovodila reprezentativní výstavu, kterou připravilo pražské Museum Kampa s názvem Já, Naděžda Plíšková.
Nejaktuálnější příspěvek k jejímu letošnímu výročí nedožitých devadesátin uspořádala Galerie moderního umění v Hradci Králové v rámci přehlídky Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche.
Nabídka pro případné sběratelky a sběratele je široce rozkročena mezi přímé prodeje a dražební podniky, ale ani v jednom ze segmentů trhu není autorka zastoupena dostatečně. V předchozím dvacetiletí se na veřejných aukcích pohybovaly nižší jednotky položek ročně, často opakovaně nebo bez přesnější identifikace výtisků konkrétních grafických listů. Čestnou výjimkou byla sezóna roku 2022, kdy zájemci zakoupili minimálně jedenáct Plíškové děl.
Obchodu s grafickými listy jednoznačně nahrály stále kvalitnější webové prezentace a možnosti dražit on-line, neboť se většinou jedná o nižší částky a menší formáty. Po tvorbě Naděždy Plíškové je tak potřeba zapátrat i v menších prodejních galeriích nebo na internetových portálech. Cenově jsou její práce velmi dostupné, v řádu tisíců až nižších desítek tisíc korun.
Sběratelsky nejpoptávanější jsou větší listy s autorským přípisem a číslováním z nejsilnějších období konce 60. a přelomu 70. a 80. let. První tři příčky z autorského aukčního žebříčku přesáhly částku 20 tisíc korun (vč. provize), třetí nejdražší prodej se odehrál minulý týden u společnosti Artkunst.
Dnešním jazykem nazývané genderové tématice se autorka věnovala především od sedmdesátých let, kdy ji plně zaměstnal partnerský, rodičovský i celospolečenský ženský úděl. Vnucenou pasivitu, kdy se na všechno a na všechny jen ubíjejícím způsobem čekalo, vtělila Plíšková do motivu složených rukou v prázdném talíři. Následnou hospodyňskou činnost, tedy mytí nádobí, v něm můžeme už jen tušit. Na jaře loňského roku se datovaný a značený menší grafický list Po večeři prodal za více než 33 tisíc korun vč. provize, když katalogových 700 korun navýšila on-line limitace na startovních 26 tisíc korun.
Na téže aukci u společnosti Artkunst zabodovala i půlmetrová suchá jehla s názvem Zima, z období, kdy se autorka již nemohla veřejně prezentovat. Jemná práce v arcimboldovském duchu kombinuje precizně zachycenou kytici s umírajícím létajícím hmyzem v zajímavé inverzní barevnosti černé na bílém a naopak. Relativně známá Plíškové kompozice se nabízela na trhu opakovaně za rozličné sumy, například v roce 2020 u téhož dražebníka za vyvolávacích dva a půl tisíce korun. Žádný zájemce se tehdy ještě nenašel. Čas nazrál až o tři roky později, kdy se katalogových přes dva tisíce korun posunulo díky limitaci na 26 tisíc korun. Na této cifře příhozová matematika také skončila, takže Zima si nakonec připsala necelých 32 tisíc korun vč. provize.
Autorčinou doménou byl pozorovatelský talent a vypointování zobrazené scény. Oproti běžnému kreslenému humoru si Plíšková dovolila až podprahový přesah k dobové všudypřítomné konzumaci složitých jídel, masa a piva. V šedesát centimetrů vysokém listu s názvem Ideal sauce nevynechala Naděžda Plíšková ani legendární lahvové pivo či až pop-artově pojaté balení omáčky. V minulém týdnu se datovaný a číslovaný tisk objevil u aukční síně Artkunst. Avizovaných vyvolávacích pět tisíc korun zůstalo jen v elektronickém katalogu, dražit se začalo na téměř pětinásobku. Konečná částka činila 23 tisíc korun, po započtení provize přes 28 tisíc korun.
Na trhu je momentálně připravena i jedna z jejích nejslavnějších suchých jehel Mona Lisa. Reflexe o ikonické podobizně tajemné italské dámy od Leonarda da Vinciho nese autorčiny charakteristické výtvarné rysy: pevnou linku, působivou perspektivu a fascinaci vizuální podobou návodů a instruktážních materiálů. A to vše doplněné o smutně humornou pointou, co vše musí udělat žena, aby byla „krásná“. Středně velký grafický list má ve svém aukčním katalogu společnost Etcetera s vyvolávací cenou těsně pod 15 tisíc korun (vč. provize). V obdobné cenové hladině se jedna z autorčiných nejprodávanějších ukázek prosadila i před dvěma lety u Aukčního domu Sýpka, jen ve větším formátu (přes 15 tisíc korun vč. provize).
Podzimní aukce Galerie Kodl nabídne přes dvě stovky položek v cenovém rozpětí od desítek tisíc korun po desítku milionů. Starší umění zastoupí pestrý výběr mistrů z generace Národního divadla a několik francouzských protomodernistů. Ke koupi bude i č...
22. listopadu 2024O Antonínu Procházkovi je v poslední době na aukcích slyšet. V loňském roce zájemci za jeho díla vydali doposud nejvyšší sumu v domácí aukční historii a rovněž padlo nové autorské maximum za jedinou práci. Společnost European Arts ve své nadcházející...
21. listopadu 2024Sotheby’s New York 18. 11. 2024, Christie’s New York 19. 11. a 20. 11. 2024
Začátkem příštího týdne se budou newyorské pobočky Sotheby’s a Christie’s přetahovat o pozornost milovníků moderního a poválečného umění. Desítky obrazů, plastik a unikátních designových kusů pocházejí z pozůstalostí dvou vlivných, velmi majetných a...
15. listopadu 202422. listopadu 2024
21. listopadu 2024
15. listopadu 2024
21. října 2024
15. října 2024
16. září 2024
27. prosince 2024
10. prosince 2024
29. listopadu 2024