Silné 19. století, raný Gauguin a třímetrový Šíma
22. listopadu 2024
Text Vašátková Vendula | Foto Galerie Art Praha | Datum 19.04.2017
Na nadcházející nedělní aukci Galerie Art Praha se bude mimo jiné dražit malířská studie k obrazu Pohádka, významnému dílu Jana Preislera z počátku 20. století. Kromě nesporných výtvarných kvalit se položka může pochlubit i zajímavou proveniencí z pozapomenuté významné náchodské sbírky.
Dle dostupných informací provedl Jan Preisler dvě formátově podobné varianty Pohádky. Verzi s rusovlasou princeznou zakoupila v roce 1965 z privátní sbírky Galerie výtvarného umění v Ostravě, tentýž námět s černovláskou zůstal v rodině prvorepublikového architekta Jiřího Kodla. Ten vedle toho vlastnil ještě menší variantu téhož námětu (45 x 36 cm), jež je v současné době nezvěstná, a několik dalších důležitých Preislerových olejů. K oběma Pohádkám se dochovalo také množství olejových, pastelových a uhlových skic, z nichž nejvýznamnější jsou součástí předních předních institucionálních sbírek, jako jsou Sbírka Pražského hradu, Národní galerie v Praze či Severočeské galerie v Litoměřicích.
Jan Preisler: Pohádka, 1904,
olej na plátně, 105 x 85 cm,
soukromá sbírka
Poněkud problematické je časové zařazení. Postura dívek formálně vychází ze série děl završených triptychem Jaro (1900), respektive jeho pravou částí, kdy ženská postava s dlouhými rukávy spočívá pravou ruku v klíně a levou se dotýká travnaté meze, na níž sedí. Nicméně jediná datová, černovlasá princezna vznikla prokazatelně až v roce 1904. Druhá verze se zrzkou se v literatuře uvádí časnější a bývá datována do let 1901–02. Dává se rovněž do souvislostí s hudební produkcí konce 19. století, a to zejména se scénickou hudbou Pohádka od Josefa Suka a Pohádkovou suitou G dur Otakara Ostrčila.
Měla by tedy pocházet z doby ještě před Preislerovou studijní cestou po Itálii, kterou podnikl s Antonínem Hudečkem v první půli roku 1902. Přitom kompozice obou verzí, stejně jako v případě dražené Dívky v modrém, již intenzivně pracuje se zasazením ženské figury do architektonického rámce, který připomene rozviliny Herculanea, Konstantinovu baziliku či jiná antická místa, jež oba malíři navštívili. Preisler byl melancholickou atmosférou ruin nadšen a není bez zajímavosti, že se o své zážitky v korespondenci dělí právě s architektem Janem Kotěrou, pro jehož Peterkův dům na Václavském náměstí krátce před tím maloval zmiňovaný trojdílný monumentální obraz Jaro.
Jan Preisler: Pohádka
olej na plátně, 101,5 x 79 cm,
GVU v Ostravě
Jan Preisler: Dívka v modrém, 1902,
olej na plátně, 64 x 45,5 cm,
vyvolávací cena: 1 200 000 Kč,
Galerie Art Praha 23. 4. 2017
Dle informací galeristy Vladimíra Neuberta pochází nabízený obraz přímo z rodiny v Náchodě usazeného velkoobchodníka s textilem a sběratele umění Lea Strasse (1871–1945), který se zasloužil o zřízení tamní Městské obrazárny. Strass se narodil v roce 1871 jako šestý ze čtrnácti dětí v Chrudimi. V roce 1905 celá rodině přesídlila do Náchoda a zde Leo převzal prosperující obchod s textilem, který pár roků před tím založil jeho starší bratr.
Ke vzestupu celého podniku přispěl i na tu dobu moderní zásilkový obchod a firma získala po celém státě označení "vzorkovnice textilního zboží, prádelník a šatník republiky”. Leo Strass s rodinou si postavili velkorysou vilu na prestižním Mánesově nábřeží. V době sílící nacistické hrozby však Strass přesídlil na okraj města, kde nechal zbudovat letní sídlo se znaky lidové architektury, jež v roce 1938 projektoval Karel Kačírek (vila byla zařazena do projektu Slavné vily). Doba však byla ke Strassovým nemilosrdná. Přestože náleželi k tzv. českým Židům, jejich prosperující podnik byl násilně arizován a velká část rodina byla transportována do koncentračních táborů. Bratr Pavel zahynul už v roce 1941 v Mauthausenu, Leo Strass po deportaci v roce 1942 do Terezína umírá o tři roky později v Osvětimi, stejně jako jeho rodiče.
Sbírka byla v době nacistické okupace částečně zachráněna převodem do majetku "smíšených rodin", částečně ukryta a částečně zkonfiskována okupačními úřady. Po válce byl nalezen a vrácen jen zlomek zkonfiskovaných obrazů, podnik byl v roce 1948 samozřejmě znárodněn.
Jan Preisler: Jaro (varianta pravého
křídla triptychu Jaro), 1900,
olej na plátně, 113 x 71 cm,
cena: 9 000 000 Kč,
1. Art Consulting 5.10.2014.
Podzimní aukce Galerie Kodl nabídne přes dvě stovky položek v cenovém rozpětí od desítek tisíc korun po desítku milionů. Starší umění zastoupí pestrý výběr mistrů z generace Národního divadla a několik francouzských protomodernistů. Ke koupi bude i č...
22. listopadu 2024O Antonínu Procházkovi je v poslední době na aukcích slyšet. V loňském roce zájemci za jeho díla vydali doposud nejvyšší sumu v domácí aukční historii a rovněž padlo nové autorské maximum za jedinou práci. Společnost European Arts ve své nadcházející...
21. listopadu 2024Sotheby’s New York 18. 11. 2024, Christie’s New York 19. 11. a 20. 11. 2024
Začátkem příštího týdne se budou newyorské pobočky Sotheby’s a Christie’s přetahovat o pozornost milovníků moderního a poválečného umění. Desítky obrazů, plastik a unikátních designových kusů pocházejí z pozůstalostí dvou vlivných, velmi majetných a...
15. listopadu 202422. listopadu 2024
21. listopadu 2024
15. listopadu 2024
28. července 2021
6. dubna 2021
10. listopadu 2014
8. prosince 2016
10. listopadu 2016