Dramatický Kokoschka za nevídanou cenu
Aukce Adolf Loos Apartment and Gallery, 19. 3. 2022
Text Stuchlík Jan
| Foto
Adolf Loos Apartment & Gallery, Simon Goodman
| Datum 20.02.2023
Může se z něj stát nejdražší obraz prodaný na tuzemských aukcích. Dílo Oskara Kokoschky Žena a otrok se objeví v březnové aukci Adolf Loos Apartment and Gallery. Na české poměry půjde do aukce s astronomickou vyvolávací cenou 200 milionů korun bez aukční provize.
Naposledy mohla veřejnost vidět obraz Oskara Kokoschky
Žena a otrok z roku 1920 ve vídeňském Belvederu před sedmi lety. Kokoschka v něm zúčtoval s bouřlivým vztahem s Almou Mahlerovou, vdovou po skladateli Gustavu Mahlerovi. Stejně dramatický jako byl jejich vztah, je i samotná malba, na níž
Kokoschka silné pastózní vrstvy barvy nanášel také prsty.
Od soboty 18. února je toto dílo vystaveno na předaukční výstavě aukční síně Adolf Loos Apartmet and Gallery v galerie Expo 58 Art. Jak dlouho si ho budou moci návštěvníci prohlížet není jasné.
Majitel aukční síně Vladimír Lekeš uvedl, že obraz bude vystaven minimálně na začátku výstavy, je však možné, že pak ho zpřístupní jen vážným zájemcům. Ti za poslední položku
aukce, která se odehraje 19. března, budou muset zaplatit bez aukční provize minimálně 200 milionů korun. O dílo navíc budou moci licitovat jen v sále, nebo přihazovat po telefonu. Dražitelé přes internet mají účast zakázánu.
Vyvolávací suma je téměř dvojnásobek ceny, za kterou se bez provize vydražil dosud nejdražší obraz Staropražský motiv od Bohumila Kubišty na loňské jarní aukci Galerie Kodl.
Cenový šok
„Cena je na české poměry astronomická, na zahraniční poměry je ale reálná. Nechci předjímat, jestli obraz prodáme. V tuto chvíli je pravděpodobnost 50 na 50. Necháme se překvapit,“ říká Lekeš. Jako jediná položka nemá obraz předaukční odhad, kam by se mohla licitací vyšplhat.
Stanovenou cenu Lekeš konzultoval například s majiteli galerie Marlborough, která Kokoschku po druhé světové válce zastupovala. Odvolává se také na vzácnost Kokoschkových obrazů z takzvaného drážďanského období, které spadá do období mezi přelomem let 1916 a 1917 a rokem 1921. V té době vytvořil malíř 31 obrazů, uvádí
katalog jeho děl, který vede švýcarská Nadace Oskara Kokoschky. Z nich je podle něj v soukromých rukách jen osm.
Oskar Kokoschka: Žena a otrok (1920)
92,5 cm x 109,5 cm, olej na plátně
Adolf Loos Apartment and Gallery, 19. 3. 2022
Vyvolávací cena: 200 000 000 Kč (bez aukční provize)
S cenou 200 milionů korun, v přepočtu necelých 8,5 milionu eur, by se Žena a otrok stala druhým nejdražším Kokoschkovým obrazem. „Obraz patří do doby, kdy Kokoschka žil v Drážďanech a charakterizuje ho zvláštní malířský styl typický pro umělcovu tvorbu během pobytu v tomto saském městě. Cena se mi ale zdá příliš vysoká,“ řekla pro Artplus.cz Bernadette Reinhold, ředitelka Centra Oskara Kokoschky na vídeňské Univerzitě pro užité umění, která také úzce spolupracuje s
Dokumentačním střediskem Oskara Kokoschky v jeho rodném Pöchlarnu.
Dosud nejdražší obraz z drážďanského období a celkově druhé nejdražší Kokoschovo dílo se prodalo u Sotheby’s v březnu 2017.
Orfeus a Eurydika z roku 1917 stála nového majitele bez provize 3,3 milionu eur. Za předpokladu, že hodnota tohoto obrazu by rostla tempem přes 10 procent ročně, což u kvalitních děl není nereálné, mohl by se dnes prodávat za 6 až 7 milionů eur. V tomto kontextu by vyvolávací cena Ženy a otroka nemusela být zcela mimo tržní realitu.
Restituce
Šanci na koupi obrazu budou mít také instituce a sběratelé ze zahraničí. Letos v lednu vydaly české úřady na jeho vývoz trvalé povolení. Důvodem je pohnutá historie obrazu. O jeho restituci usilují dědicové německého sběratele Fritze Salo Glasera. „Ti se k obrazu přihlásili před patnácti lety a uplatnili restituční nárok. Obraz se musí prodat, aby se z výnosu jejich nárok uspokojil,“ vysvětluje Vladimír Lekeš.
Salo Glaser byl německý právník židovského původu. Už ve 20. letech se však židovské víry zřekl. Doma v Drážďanech pořádal umělecké diskuse a salóny a scházel se s umělci. Kromě prací na papíře měl ve sbírce i čtyříctku maleb. Od roku 1929 mezi ně patřila i Kokoschkova Žena a otrok.
Fritz Samo Glaser s rodinou
Po nástupu nacistů k moci v roce 1933 přišel jako Žid o svou právnickou praxi, po roce 1937 nemohl pokračovat ani v práci daňového poradce. Musel začít prodávat umělecká díla, aby uživil rodinu. Po roce 1938 Německo zavedlo daň z židovského majetku. Salo Glaserovi úřady vyměřily daň ve výši 23 500 říšských marek, což byla tehdy částka odpovídající průměrnému čistému výdělku 184 Němců. Navíc v té době už Židé měli zákaz prodávat umělecká díla.
Salo Glaserovi se i za těchto okolností podařilo prodat pět děl, aby zaplatil židovskou daň, včetně Kokoschkova obrazu, uvádí právnička sběratelových dědiců Sabine Rudolph. Ženu a otroka koupil, zjevně hluboko pod tržní cenou, německý podnikatel a sběratel umění Hans Dittmayer. Ten v roce 1945 utekl před postupující Rudou armádou a spojeneckými leteckými útoky z Drážďan i se svou sbírkou nejdříve do pohraničních Petrovic, kde měl továrnu, a později do Prahy. V září 1945 ho české úřady zatkly kvůli spolupráci s nacistickým režimem. Na jaře 1946 zemřel a jeho rodina byla z Československa deportována.
Cesta do českých rukou
Pravděpodobně mezi příchodem do Prahy a svým zatčením Dittmayer Kokoschkův obraz prodal přes Galerii Václava Hořejše, tvrdí Vladimír Lekeš. Koupil ho jeden český velkostatkář, který měl obraz schovaný na půdě. „Na začátku 90. let se obraz objevil v Praze. Majitelé, česko-americko-anglická rodina, mi ho nabídli k prodeji. Získal ho v dobré víře významný český sběratel,“ vzpomíná Lekeš. Podle provenienční historie byl obraz mimo jiné i ve sbírce Galerie Zlatá husa.