Kupka vytáhl letošní TOP 10 nad 285 milionů korun
Deset nejdražších obrazů prvního pololetí
Text Koucká Tereza
| Datum 29.07.2024
Deset nejdražších obrazů letošního prvního pololetí by dohromady složily částku 285,3 milionu korun. To je velmi dobrý výsledek, který se přibližuje i dosavadnímu rekordu první poloviny roku 2022.
Oproti loňskému roku, kdy suma deseti nejdražších položek nedosáhla hranice 200 milionů korun (199,2 milionu) a nejdražším dílem byl poválečný obraz Toyen Puis, plus tard (Potom, později) s cenovkou 37,4 milionu korun, byla letos situace na aukcích zcela odlišná. V dubnu na aukci Adolf Loos Apartment and Gallery pokořil František Kupka dva roky staré maximum domácích aukcí. Umělcovo mašinistické plátno Conception / Danaé (Početí) z doby kolem roku 1930 nakonec vystoupalo na úctyhodnou částku 126,5 milionu korun včetně výrazně snížené aukční provize a překonalo o 3 miliony korun Staropražský motiv Bohumila Kubišty.
Letošní bilance první TOP desítky překonala velmi dobré roky 2019 (223,4 milionu) i rok 2021 (276,5 milionu korun), zhruba 17 milionů chybí do rekordních pololetních výsledků roku 2022 (přes 302 milionů korun). Podobně jako v pololetí roku 2022, kdy po Kubištově Staropražském motivu následovala padesátimilionová práce Toyen (Samotáři, 54 milionů korun), i tentokrát bylo druhým nejdražším obrazem dílo stejné umělkyně, tentokrát poválečné plátno Tajemství míst (49,6 milionu). Toyen se mezi nejdražšími díly objevila ještě jednou, na čtvrtém místě s rovněž poválečným plátnem Odchází a přichází (22,8 milionu korun).
Dominanci autorů klasické moderny a meziválečné avantgardy, jakkoli jsou z velké části zastoupeni svými poválečnými pracemi (Toyen, Josef Šíma), narušil pouze Jakub Schikaneder a jediné dílo poválečného umění, Variace č. 1 dodnes tvůrčího Theodora Pištěka. Emil Filla je podobně jako František Kupka, Toyen nebo Josef Šíma pravidelným účastníkem těchto žebříčků, málokdy zde ale narazíme na Jana Zrzavého nebo Františka Muziku, kteří se letos umístili na osmé a deváté pozici. V obou případech šlo o vzácná raná díla.
TOP 10 prvního pololetí roku 2024
1/ František Kupka: Conception / Danaé (Početí), kolem 1930
1/ František Kupka: Conception / Danaé (Početí), kolem roku 1930,
olej na plátně, 49 x 73 cm,
Adolf Loos Apartment and Gallery 21. 4. 2024,
Fascinace stroji a jejich funkcemi představovala v Kupkově díle poměrně krátkou periodu konce 20. let, kdy umělec podle Pierra Brullého namaloval sérii necelé třicítky obrazů s touto tematikou, sám od sebe je však až na naprosté výjimky nikdy nevystavil. Na trhu se podobné obrazy objevily jen zcela ojediněle, velmi málo je jich i ve veřejných sbírkách (např. Syntéza v pražské Národní galerii). Na trhu se doposud objevila jen dvojice pláten a několik studií na papíře z tohoto krátkého tvůrčího období. Obraz
Conception / Danaé v sobě spojuje zaujetí pro stroje se starověkou mytologií: Zeus se v podobě zlatého deště snáší k Danaé, aby s ní počal Persea. Minimální podání 93,5 milionu korun včetně snížené 10procentní aukční přirážky by bývalo samo stačilo na nejvyšší domácí cenu za Kupkovo dílo, obraz byl však nakonec za 126,5 milionu, historické maximum domácích aukcí, přiklepnut zájemci ze sálu. (Přečtěte si více o
obraze i jeho
dražbě.)
Letošní dosavadní prodejní výsledky Františka Kupky jsou zejména díky rekordnímu prodeji historicky vůbec nejlepší: více než 144 milionů za 22 vydražených prací. Přispěly k tomu ale i vysoké částky za umělcovy práce na papíře, například 6,29 milionu korun za kombinovanou techniku
Abstraktní kompozice (Trégastel) nebo 2,48 milionu za drobný kvaš
Kompozice.
2/ Toyen: Tajemství míst (Le secret des lieux), 1961
2/ Toyen: Tajemství míst (Le secret des lieux), 1961,
olej na plátně, 60 x 92 cm,
European Arts 28. 4. 2024,
cena: 49 600 000 Kč
Majitelem obrazu
Tajemství míst z roku 1961 byl levicově orientovaný filmový kritik a esejista Raymond Borde (1920–2004), jenž plátno do svého majetku získal prostřednictvím svého přítele Andrého Bretona. Obraz patří do skupiny maleb, v nichž malířka dematerializuje formy a z tmavých pozadí, jen tu a tam akcentovaných nějakou z výrazných barev, se vynořují podivná stvoření podněcující divákovu imaginaci. Aukční síň obraz nabízela s rekordní vyvolávací cenou téměř 41 milionů korun včetně aukční provize, jenž nebyla požadována ani za dnes nejdražší malířčin obraz, bezmála osmdesátimilionový Cirkus ze 20. let. Ten před třemi lety u Adolf Loos Apartment and Gallery začínal na částce necelých 28 milionů korun včetně aukční přirážky. Zájemci však i přesto posunuli cenu plátna ještě o 7 milionů výše na konečných 49,6 milionu korun, nejvyšší částku vydanou za malířčino poválečné dílo na domácím trhu, druhou pak celosvětově.
3/ Emil Filla: Dvojice, 1934
Emil Filla: Dvojice, 1934,
olej, email a písek na plátně, 162 x 146 cm,
Galerie Kodl 26. 5. 2024,
cena: 25 200 000 Kč
Malba Emila Filly
Dvojice z roku 1934 s proveniencí ze sbírky Jaroslava Borovičky pocházela z poměrně krátkého období, kdy se Filla zaobíral figurálními náměty a nakukoval pod pokličku surrealismu, aby se záhy vrátil ke svému oblíbenému tématu zátiší. Za toto rozměrné plátno Galerie Kodl požadovala 15,6 milionu korun, dva zájemci na telefonu jeho cenu vyhnali až na 25,2 milionu korun, druhou nejvyšší cenu, která kdy byla za Fillovo dílo v aukci vydána. Jeho aukčnímu žebříčku vévodí od roku 2021 kubistická
Hlava starého muže s cenou 32,4 milionu korun. Za dvacítku Fillových prací sběratelé letos utratili již přes 50 milionů korun.
4/ Toyen: Odchází a přichází (Va et vient), 1953
4/ Toyen: Odchází a přichází (Va et vient), 1953, olej na plátně, 38 x 46 cm
Galerie Kodl 26. 5. 2024,
cena: 22 800 000 Kč
Další Toyenina poválečná malba v TOP 10 prvního pololetí roku 2024,
Odchází a přichází z první poloviny 50. let byla od svého vzniku součástí francouzské soukromé sbírky. Motivem otevřené schránky s nečekaným obsahem se umělkyně zabývala na počátku 50. let po vytvoření cyklů živlů a pražských domovních znamení. Kontrast obsahu mezi jednotlivými částmi otevřené truhly v tomto plátně umocňuje rozbouřené moře v horní části a vyskládané nehybné ryby pod ním. Malba v původní adjustaci vstupovala do aukce s minimálním podáním 8,4 milionu korun včetně aukční provize. Již první příhoz ze sálu ale znamenal jeho navýšení o 4 miliony korun, kladívko se nakonec zastavilo na částce 22,8 milionu korun.
5/ Jakub Schikaneder: Ulice v zimě, 1900–1910
5/ Jakub Schikaneder: Ulice v zimě, 1900–1910,
olej na plátně, 91,5 x 72,5 cm,
Galerie Kodl 26. 5. 2024,
cena: 15 360 000 Kč
Po dvou letech se v první desítce objevuje obraz Jakuba Schikanedera.
Ulice v zimě z prvního desetiletí 20. století je jediným umělcovým dílem, který byl v letošní první polovině roku dražen v aukcích. Kromě toho, že byl dlouhodobě zapůjčen v Národní galerii a mnohokrát publikován v odborné literatuře, posloužil tento obraz před deseti lety i jako předloha pro
poštovní známku. V roce 2022 se do pololetního TOP 10 dostalo umělcovo
Podskalí s cenou 14,4 milionu korun, Ulice v zimě, jíž aukční síň vyvolávala za 7,2 milionu korun včetně provize, ho však předčila. O více než tři miliony cenu obrazu zvedly limity podané prostřednictvím platformy Artslimit. Konečná suma 15,4 milionu korun je druhou nejvyšší Schikanederovou aukční cenou.
6/ Josef Šíma: Paysage bleu – lumière 1, 1960
6/ Josef Šíma: Paysage bleu – lumière 1, 1960,
olej na plátně, 73 x 92 cm,
Adolf Loos Apartment and Gallery 21. 4. 2024,
cena: 10 043 000 Kč
Lákadlem dubnové aukce Adolf Loos Apartment and Gallery byla kromě rekordního mašinistického Kupky také kolekce čtrnácti děl Josefa Šímy (pláten, prací na papíře i tisků). Její součástí byl i příběh jejich majitele, který chce prodejem financovat opravu zámecké zahrady svého zámku v Normandii poničenou vichřicí. Dražebník vsadil na strategii motivačních vyvolávacích cen, která se vyplatila: celá kolekce se prodala za více než 36 milionů korun včetně aukční provize.
Malba Modrá krajina – světlo 1 vystoupala na více než 10 milionů,
další verze Modré krajiny (viz níže číslo 10) na 7, 38 milionu korun. Bez výjimky šlo o obrazy ze 60. let 20. století. Zejména díky této kolekci sběratelé za Šímova díla v prvním pololetí vydali velmi vysokou sumu, více než 53 milionu korun. Bylo jich celkem 31.
7/ Theodor Pištěk: Variace č. 1, 1995
7/ Theodor Pištěk: Variace č. 1, 1995,
olej na plátně, 200 × 249 cm,
Galerie Kodl 26. 5. 2024,
cena: 9 600 000 Kč
Monumentální
Variace č. 1 Theodora Pištěka je prvním z cyklu sedmi obrazů, které postupně vznikaly po polovině 90. let 20. století. Autora toto abstraktní plátno představuje v trochu jiném světle než jeho známější hyperrealistické obrazy. Nefigurativní vjadřování však Pištěk rozvíjel od počátku 80. let., vrcholem jsou nedávno malované Rozmluvy s Hawkingem, z nichž jedna,
Rozmluva s Hawkingem B2, se před rokem prodala za 6,24 milionu korun. Variace č. 1 představující imaginární interiér ji ještě o dost předstihla: vydražena byla s nárůstem 2,4 milionu korun za konečných 9,6 milionu jako třetí nejdražší umělcův obraz a nejdražší čistě abstraktní.
8/ Jan Zrzavý: Noli me tangere, 1915–1918
8/ Jan Zrzavý: Noli me tangere, 1915–1918,
olej na plátně fixovaný na desce, 48 × 45 cm,
Galerie Kodl 26. 5. 2024,
cena: 9 360 000 Kč
Znovuobjevený obraz
Noli me tangere Jana Zrzavého byl naposledy vystaven v roce 1940 v Obecním domě na umělcově retrospektivě u příležitosti jeho padesátin, odtud ale putoval rovnou do soukromé sbírky a zůstal tam až do doby krátce před aukcí. Vystavovaná a publikovaná byla pouze přípravná kresba k této malbě vzniklá o několik let dříve. Minimální podání obrazu zájemci v květnu navýšili o 960 tisíc korun na konečných 9,4 milionu korun. K letošnímu výjimečnému Zrzavého aukčnímu portfoliu přispěl v červnu i Arthouse Hejtmánek, který dražil rovněž dlouho nezvěstný obraz, tentokrát pastel na papíře
Jaro z roku 1927, předobraz mladší olejové realizace ze sbírek Galerie výtvarného umění v Ostravě. Cena 5,46 milionu znamená nový Zrzavého rekord v médiu kresby.
9/ František Muzika: Pastorále, 1923
9/ František Muzika: Pastorále, 1923,
olej na plátně, 100 x 120 cm,
Galerie Kodl 26. 5. 2024,
cena: 9 240 000 Kč
Neoklasicistní Pastorále, rozměrná práce teprve třiadvacetiletého Františka Muziky je výrazně ovlivněná poetikou skupiny Devětsil. Podobných umělcových děl z první poloviny 20. let se na trh dostane naprosté minimum, naposledy to byla v roce 2018 malba Švadlena (Arthouse Hejtmánek, 5,1 milionu korun). Za Pastorále nový majitel vydal 9,24 milionu korun, třetí nejvyšší Muzikovu aukční cenu. Do umělcova TOP 10 se v letošním prvním pololetí dostal i poválečný obraz Maska III ze sbírky architekta Otakara Novotného z širšího cyklu maleb z poloviny 40. let, kdy se umělec od ztvárňování metafor války pomalu obracel k fantastické realitě s jiným obsahem (Arthouse Hejtmánek, 7,07 milionu korun).
10/ Josef Šíma: Paysage bleu, 1961
10/ Josef Šíma: Paysage bleu, 1961,olej na plátně 81,5 x 60,5 cm,
Adolf Loos Apartment and Gallery 21. 4. 2024,
cena: 7 381 000 Kč