S ohnivou katastrofou v Los Angeles zápasí i Getty Museum
20. ledna 2025
Text Machková Magda | Foto Sotheby´s, Christie´s, Phillips, Auktionshaus im Kinsky GmbH | Datum 14.01.2025
Žebříček celosvětově nejdražších položek opanoval René Magritte, jeho obraz se jako jediný loni dostal přes 100 milionů dolarů. Neutuchající zájem o Clauda Moneta vynesl malířova díla na třetí a osmou příčku, v součtu za bezmála sto milionů dolarů. Do nejžádanější desítky se propracoval i jeden žijící výtvarník, americký pop-artista Ed Ruscha na druhé pozici, za více než 68 milionů dolarů. Globálnímu aukčnímu vesmíru nadále vládne New York, ale nepřehlédnutelně probleskuje i čínský Hongkong. Osmatřicetimilionový Klimt ve Vídni byl spíše jen ojedinělou prolétávající kometou.
Odborná média zhodnotila uplynulý rok jako výsledkově nevýrazný, až špatný. Čísla v nejvyšších patrech obchodu s uměním zčervenala snad ve všech sledovaných parametrech, od poklesu součtu nejdražší desítky přes minimum položek nad 50 milionů dolarů po méně atraktivní nabídku konkrétních děl na trhu. Optimistům z řad expertů se naopak líbilo rozšiřování sběratelského potenciálu dále na východ, konkrétně do stále bohatnoucího Hongkongu, a jiskřivé přihazování u nejsledovanějších děl, jež v éře prodejních záruk a jiných „předplatitelských“ technik vrací do aukčních sálů elektrizující atmosféru. Podle nich není třeba lámat hůl ani nad segmentem středně drahého až levnějšího umění, jemuž se daří oproti místy přepáleným kampaním vcelku dobře.
Ve srovnání s předchozími pocovidovými sezónami dražební rok 2024 zjevně pokulhává. Širší špička celosvětových prodejů, přesněji TOP 100 nejdražších položek, dosáhla před třemi lety na celkový objem kolem 4,1 miliardy dolarů. Předloni se snížil na 2,4 miliardy a loni se propadl až na 1,8 miliardy dolarů. Obdobný sešup zaznamenaly i cenovky na absolutním vrcholu. V kategorii padesátimilionových uměleckých děl (a výše) se rok 2022 těšil z devatenácti úspěchů, předloňský již jen ze šesti a loni to cinklo pouze třikrát. Devíticiferného aukčního výsledku, tedy částky přes 100 milionů dolarů, se za rok 2024 dočkala jen jedna licitace. V předchozí sezóně se takovým akcím tleskalo dvakrát a před dvěma lety dokonce šestkrát.
Prodejní matematika ukázala neúprosné mínusy také v částce za hypotetický nákup všech položek z TOP 10. Loňský součet za nejdražší číslo jedna až deset činil 511,6 milionů dolarů, což značí pokles o dvaadvacet procent oproti roku 2023 (675,4 milionu dolarů) a o pětapadesát procent vůči hodnotám za rok 2022. Tuto přísnou optiku na druhé straně mírní komentáře, zmiňující výjimečné podmínky, za nichž se ty nejžhavější aukce před třemi a dvěma lety odehrávaly. Tedy tolik populární rozprodeje slavných ucelených amerických sbírek. V případě exmanželů Mackloweových (2021 a 2022) šlo o rozvodové finanční vyrovnání, zatím rekordní dražba majetku počítačového pionýra Paula G. Allena (2022) řešila jeho pozůstalost. Stejně tak byla úspěšná vzpomínková aukce z odkazu sběratelské osobnosti paní Emily Fisher Landau (2023).
Nicméně i v uplynulých měsících dokázali dražebníci zorganizovat minimálně dva zajímavé podniky tohoto druhu, byť skromnějších rozměrů. Loňský vítězný obraz, Magrittova Říše světel, totiž měl kořeny ve vybrané sbírce newyorské designérky a znalkyně umění paní Micy Ertegun (†2023) a nejdražší Monet roku 2024 zase pocházel z akvizičních aktivit podnikatelky a filantropky paní Sydel Miller (†2024).
Ostatně hlavními konstantami této sezóny byly právě umělecké směry surrealismus a impresionismus, jejichž formativní jubilea si kulturní svět zrovna letos připomínal (150 let od první výstavy impresionistů a 100 let od vydání Manifestu surrealismu).
Do první desítky se poskládala samá osvědčená jména, lídři ještě i předcovidových žebříčků. Výjimkou byla neúčast jinak spolehlivé ikony světové moderny, Pabla Picassa, který mimo jiné triumfoval v předloňském roce a ještě o dvě sezóny dříve. Mezi mistrovská díla za desítky milionů dolarů (či ekvivalentu v jiné měně) se vypracovala malba jediného žijícího výtvarníka, Eda Ruschy, klasika amerického pop-artu, z poloviny 60. let. Nejmladší dataci nesla velkoformátová mytologie Jeana-Michela Basquiata, z klíčového roku 1982, kdy bylo bouřlivákovi „z ulice“ jednadvacet let.
Poněkud zkrátka přišly v loňském roce ženské autorky. Pravda, v nejdražší padesátce jich napočítáme celkem čtyři, oproti třem za období před dvěma lety, nicméně nákupy za jejich tvorbu se držely v nižších desítkách milionů dolarů. Na celkové třinácté příčce skončila britsko-mexická surrealistka Leonora Carrington s 28,5 milionu dolarů za obraz Rozptýlení krále Dagoberta (Les Distractions de Dagobert). Společnost o něco níže jí dělaly stálice amerických nabídek, Georgia O’Keeffe a dvakrát Joan Mitchell.
Nejúspěšnější prodejní statistiky se vázaly ke květnovým a listopadovým aukčním podnikům v New Yorku (obrat 1,4 miliardy, resp. 1,3 miliardy dolarů), po jednom se povedl znamenitý obchod společnostem v Londýně, Hongkongu a Vídni. Právě strategické expanze euroamerického umění na východní trhy se skloňovaly v nejednom komentáři ohledně loňských trendů. První pětice aktuálního žebříčku si své pozice uhájila s přehledem, od šestého místa dále se odborná média tu a tam rozcházela. Důvodem byla omezená metrika, soustředící se na tři nejvlivnější aukční domy světa, Christie’s, Sotheby’s a Phillips, a přehlížející menší hráče na trhu. Od nich datoví analytici žádné prodejní veletoče neočekávali. A tak se stalo, že z některých sumářů vypadlo dubnové překvapení v podobě Klimtova Portrétu slečny Lieser. Konečných 38,5 milionu eur zařadilo malbu na šestou příčku, mezi dalšího Magritta a loňského jediného Warhola.
Bez belgického surrealisty a jeho velkých formátů se v posledních letech neobejde žádná větší aukce. Do listopadu měl autorský rekord hodnotu necelých 60 milionů liber (Sotheby’s London) za rozměrné plátno z jedné z nejslavnějších sérií magrittovských hříček, s názvem Říše světel. Varianta z roku 1961 kralovala aukčnímu curriculu přes dva roky. Od ranějšího obrazu téhož titulu se úžasný výsledek očekával, neboť vedle hvězdného autora platila na publikum i exkluzivní provenienci díla. V soukromé sbírce americké módní, designové i umělecké trend-setterky rumunského původu, paní Micy Ertegun, malba visela přes padesát let. Předaukční odhady spekulovaly o ceně kolem 95 milionů dolarů, ve finále se Magritte dočkal své první devítimístné sumy, tedy částky přes 121 milionů dolarů vč. poplatků. Společně s autorským maximem se otřásl i záznam o nejdražším surrealistickém díle v historii.
Zdaleka největší zážitek, co se rozměrů týče, skýtalo obří plátno ikony amerického poválečného malířství, Eda Ruschy. Přes tři metry do délky zachytily v autorově charakteristické barevnosti a vizuální zkratce jednu z nejobyčejnějších krajin uprostřed kontinentu, známou Route 66. Benzínku společnosti Standard v texaském Amarillo Ruscha rozpracoval jak v malbě, tak v grafice a tyto soubory jsou dnes součástí těch nejvýznamnějších amerických institucí. Do listopadové aukce u Christie's šla položka Standard Station ze soukromé sbírky petrolejářského magnáta a finančníka Sida R. Basse, jenž ji vlastnil od roku 1976. Neveřejný odhad se pohyboval kolem 50 milionů dolarů, tedy na úrovni autorského rekordu z před pěti let. Kladívko nakonec odkleplo pro osmaosmdesátiletého výtvarníka částku mnohem vyšší, přes 68 milionů dolarů.
Třetí listopadový týden se v New Yorku mohutně utrácelo, k čemuž přispělo i více než 65 milionů dolarů za loňského top Moneta. Segment impresionistického umění, především malířství, je na desítky milionů zvyklý, nicméně na reprezentativní ukázku mistrovy pozdnější Leknínové série čekal poměrně dlouho. Modro-zeleno-bílá férie byla totiž od roku 2001 v majetku paní Sydell Miller, americké self-made woman, podnikatelky v oblasti dekorativní a vlasové kosmetiky, která zemřela v únoru 2024. Finální částka za Lekníny přibližně odpovídala katalogovým odhadům a média spekulovala, že vítězem napínavé sedmnáctiminutové licitace by mohla být nějaká sběratelská osobnost z Asie, kde je po učebnicových „západních“ klasicích velká poptávka. Vždyť tamní Monetův rekord právě za jiné Lekníny je jen několik měsíců starý (Christie’s Hong Kong za 233,3 milionů HKD).
O překvapení na květnovém seriálu super aukcí se postarala společnost Phillips, když se nejžhavější transakce celého týdne povedla právě jí. Některé z děl amerického výtvarného experimentátora, původem ze street-artové scény, měli v nabídce i konkurenti z Christie’s či Sotheby’s, ale o hlavní pozornost si říkalo rozměrné plátno Bez názvu z kariérně přelomového roku 1982. Tehdy bylo umělci jednadvacet let a čekala ho první solo výstava v newyorské galerii. V roce 1984 stál obraz kolem 16 tisíc dolarů. O čtyřicet let, a mnoho superlativů na autorovu adresu později, se Basquiatovo Bez názvu vyhouplo o 2500 procent výše, bohatě přes 46 milionů dolarů. Dle odborných médií by novým majitelem měl být japonský byznysmen, vesmírný dobrodruh a sběratel, pan Jusaku Maezawa.
Na umění surrealismu se aukční domy specializovaly dekády před loňským kulatým výročím. Londýn pořádal svou tradiční přehlídku začátkem března a hlavní roli v ní hrál jeden z nejplodnějších a nejvyhledávanějších zástupců tohoto kulturního směru vůbec, René Magritte. Středně velké plátno s aurou skrytého autoportrétu s levitující bagetou a vinnou sklenkou mělo dle pořadatelů prodejní ambice mezi 30 až 50 miliony liber, tedy na dohled tehdy platného maxima za Říši světel. Zájemci však byli začátkem sezóny šetrnější, možná v očekávání dalších podzimních nabídek, a ve finále nakoupili „jen“ za téměř čtyřiatřicet milionů liber. Vlastnická historie se tak rozšířila již na tři plnohodnotné sběratele. Nejstarší aukční záznam se datuje do roku 1980, kdy se Důvěrný přítel vydražil za 90 tisíc liber, a přes francouzského galeristu doputoval do americké kolekce manželů Kaplanových, expertů na surrealistickou kresbu a grafiku.
Středoevropská stopa v zahraničním aukčním TOP 10 je opravdovou raritou. Oči světového trhu s uměním se na pár týdnů upřely na Vídeň, konkrétně na čistě rakouskou společnost Im Kinsky a její masivní kampaň k plánované dražbě jednoho z posledních obrazů Gustava Klimta. Málo známý a minimálně prozkoumaný Portrét slečny Lieser byl po desetiletí ukrytý v rodinné sbírce, aniž by současní majitelé tušili, jaký poklad mají doma. Vždyť za reprezentativní díla obdivovaného protomodernisty se v posledních letech platí vyšší desítky až stovka milionů dolarů. Obraz s mnoha tajemstvími pořadatelé nacenili na 30 až 50 milionů eur, čímž zamířili o řád výše, než se doposud pohybovaly jejich nejúspěšnější obchody. Nicméně v éře současné „klimtománie“ se nebylo čemu divit. Kladívko nakonec přikleplo příhoz od dámy v sále v hodnotě 35 milionů. Po započtení provize a poplatků se cena vyšplhala přes 38 milionů eur a přepsala všechny rakouské prodejní tabulky. Vítězka licitace zastupovala klienta či klientku z Hongkongu, kam již zamířilo několik jiných Klimtů z posledních let.
Něco z Warholovy tvorby si vybaví snad každý, nicméně série Květin to nejspíš nebývají. Umělec, proslavený svými pop-kulturními a celebritími adaptacemi, si v polovině šedesátých let prošel i obdobím estetizovaných zátiší. Inspiraci pro ibišky našel v dobovém časopise o fotografii, zmnožil je do čtvercového rastru a pojal v různých velikostech a technikách. Mezi sběrateli jsou nejpoptávanější velké sítotisky s fluorescentním kolorováním. Jedna ukázka se objevila v květnu u Christie's a hned se o ni strhla více než pětiminutová příhozová bitva. Prodej se povedl na horní hranici předaukčního odhadu. Aktuální Warholovo maximum je v současnosti nedostižné. Modrá/Šalvějová Marylin (Shot Sage Blue Marilyn) za 195 milionů dolarů nasadila před dvěma lety laťku přeci jen příliš vysoko.
Druhý Monetův zástupce v loňském žebříčku se váže k okolí malířova givernského sídla. Na loukách se sušívalo seno v ohromných kupkách, což umělec zachytil v mnoha variantách a formátech, v různých denních dobách o letních měsících. Středně velké plátno prošlo veřejnou dražbou naposledy před dvaačtyřiceti lety, v roce 2001 bylo prodáno napřímo. Mezitím dosáhla Monetova cenotvorba astronomických výšin, vždyť slavným Kupkám (Meules z roku 1890) se poštěstilo být jedním ze dvou desítek obrazů vůbec, které překročily hranici 100 milionů dolarů (konkrétně 110,7 milionu u Sotheby's před pěti lety). V květnu se prodej odhadoval na přibližně třetině těchto částek. Pořadatelům předpoklady vyšly a Monet utržil téměř 35 milionů dolarů.
Van Goghova studie patřila do autorova krátkého pařížského období, v němž testoval své impresionistické cítění. Na jaře a v létě roku 1887 téměř každý den cestoval vlakem na předměstí Asnières, které již mělo venkovský charakter a krásnou přírodu. V květnu předkládané plátno bylo jedním z asi čtyřicítky obdobně laděných obrazů. V roce 2018 se Zahradní zákoutí nabízelo kupujícím poprvé a nasazená cena kolem 40 milionů dolarů se ukázala být spíše odrazující. Pořadatelé z Christie's tak museli loni přijít s motivačnější částkou, snížili ji na 28 až 35 milionů. Vstřícnější strategie se vyplatila a obchod se uzavřel na více než 33 milionech dolarů.
Jediná abstrakce v žebříčku uzavírá loňské TOP 10. Jindy nedostižný pionýr americké poválečné moderny, Mark Rothko, se tentokrát musel spokojit až s desátým místem. Jeho obrovské plátno Bez názvu v intenzivní chromatice modré a žluté totiž muselo oslovit asijské publikum, neboť bylo součástí velké listopadové aukce v hongkongské pobočce Sotheby’s. Pro Rothkovo dílo šlo o dálnovýchodní premiéru. Konečná cena přes 252 milionů HKD se trefila do průměrného katalogového odhadu, nicméně původní majitel se z ní příliš netěšil. V roce 2015 totiž koupil obraz o necelou třetinu dráž, za 46,4 milionu dolarů.
Sbírky jsou prozatím uchráněny, čeká se na další vývoj požáru Palisades
Společně s obyvateli a zvířaty trpí aktuálním ničivým požárem také losangelské památky. Jedna z nejvýznamnějších soukromých sbírkotvorných institucí světa, nadace Jeana Paula Gettyho (J. Paul Getty Trust), má v trase rychle postupujícího ohně hned dv...
20. ledna 2025Zajímavé aukční výsledky jubilejního roku 2024
Na loňský 15. říjen připadlo sté výročí vydání Prvního manifestu surrealismu, ale kulturní, výtvarný i aukční svět začal s oslavami již mnohem dříve. Díla malíře Reného Magritta jsou sběratelskou jistotou bez ohledu na datum, ale mnoha dalším osobnos...
17. ledna 2025Christie's, Sotheby's, Bonhams Londýn, prosinec 2024
Kalendář milovníků starých mistrů je v zimní sezóně vždy nabitý. Seriál světových dražeb zahájil začátkem prosince jako obvykle Londýn. Aukční síně Christie's, Sotheby's a Bonhams se předháněly, která přijde s objevnějším či raritnějším uměleckým díl...
27. prosince 202420. ledna 2025
17. ledna 2025
27. prosince 2024
6. listopadu 2024
21. října 2024
15. října 2024
20. ledna 2025
17. ledna 2025
27. prosince 2024