Grafiky Naděždy Plíškové objevují sběratelé zatím pomalu
6. listopadu 2024
Text Machková Magda | Datum 03.08.2022
Díla současných umělců se na tuzemských aukcích objevují jen okrajově. Možná právě proto sběratelé v průzkumu serveru Artplus a J&T Banky shrnutém v J&T Banka Art Report 2022 požadují větší zastoupení současného umění v dražbách. Sestavili jsme TOP 10 nejdražších současných děl vydražených v letošním prvním pololetí. Vévodí mu Jan Kaláb.
Méně než pět procent prodaných položek. Takové bylo zastoupení současného umění na letošních aukcích umění. Jeho podíl se tak drží na loňských hodnotách. Celkem sběratelé za díla současných umělců (narozených po roce 1960) letos na aukcích utratili 15,24 milionu korun. To bylo o necelé 2 miliony korun více než v první pololetí roku 2021.
Většina sběratelů oslovených v průzkumu Artplus a J&T Banky, jehož výsledky shrnuje J&T Banka Art Report 2022, uvádí, že by se současné umění mělo prodávat na aukcích častěji. Ovšem možností, jak si pořídit dílo současného umělce je mnohem více. (Přečtěte si o vnímání českého současného umění tuzemskými sběrateli.)
Pořadatelský předvýběr v rámci sálových nebo on-line aukcí by měl být nápomocný při základní orientaci v oblasti soudobých trendů, výhradní zastoupení galeristou zase nabízí bližší vhled do různých tvůrčích etap sledovaného výtvarníka. Někdy lze také oslovit umělce či umělkyni přímo a pořídit si dílo tzv. z ateliéru nebo z vlastní webové prezentace. Specifickým segmentem trhu jsou pak privátní prodeje, v nichž renomovaní galeristé fungují jako zprostředkovatelé.
V žebříčku TOP 10 letošního prvního pololetí se objevila jak díla z minulých desetiletí, která již za sebou mají jistou provenienční historii, tak obrazy a objekty, jež dostaly po covidové pauze příležitost představit se divákům teprve nedávno. Zcela jednoznačně převažují větší až velké formáty závěsných nástěnných děl se silným vizuálním sdělením, byť zprostředkovaným různými malířskými technikami. Pro zjednodušení přehledu pomíjíme výsledky charitativních a benefičních aukcí.
Letos teprve druhá nabídka Kalábových realizací se na první pohled podobá jeho na trhu nejžádanějším dílům: jasně barevný velký formát v duchu geometrické abstrakce s 3D až op-artovými efekty, zpochybňujícími podstatu dvourozměrné malířské podložky. Materiálově je však více než metrový Kaleidoskop ojedinělý. Původně streetartový výtvarník spojil síly s ateliérem sklářských tvůrců Kolektiv z Nového Boru a v loňském roce vytvořil objekt z oboustranně stříkaného skla. Vyvolávací cenu (300 tisíc korun) nasadili pořadatelé o něco výše než v minulých letech (průměrně 200 tisíc korun), dražební odhad 400 až 600 tisíc korun byl překonán bohatě. Výsledných 960 tisíc včetně provize znamenalo nárůst o 320 % oproti základu a téměř dvojnásobně přesáhlo i nabídky zahraničních galeristů (například Castanier Gallery Miami). Práce Jana Kalába, které s objevily na tuzemských aukcích byly jen za první pololetí oceněny na více než 1,2 milionu korun.
Není divu, že jediným zahraničním zástupcem v jinak domácím žebříčku, je globální superhvězda se skromným vystupováním a skrytou identitou, britský umělec Banksy. Osmačtyřicetiletý streetartový aktivista se vyjadřuje nejčastěji pomocí šablon, sprejů a angažovaných témat již od 90. let. U Galerie Kodl dražený barevný sítotisk Napalm se však jako jedno z mála jeho děl výjimečně neobjevilo přímo na ulici. Originální sérii v počtu 150 signovaných a 500 nesignovaných listů vydalo spřátelené nakladatelství Picture On Walls v roce 2004, obratem následovalo 27 oranžově a 27 duhově kolorovaných exemplářů. Další verzi tisků vytvořil o dva roky později pro výstavu v londýnské Serpentine Gallery, kde se také poprvé objevila velkoformátová obrazová varianta této scény s vietnamskou dívkou, zasaženou napalmovou bombou, a dvěma ikonami americké pop-kultury, myšákem Mickym a Ronaldem McDonaldem. Tehdy ji vlastnil Banksyho o něco starší bristolský kolega Damien Hirst. V květnu nabízený tisk číslovaný 405/500 pochází z roku 2007 a na odhadní cenu mezi 1,2 až 1,6 milionu korun o přibližně pět set tisíc korun nedosáhl. (Přečtěte si více o sériích a prodejních cenách sítotisku Napalm celosvětově.)
V roce nedožitých padesátin se československému umělci s výrazným mezinárodním přesahem Jánu Mančuškovi podařil vynikající aukční výsledek. Jeho dvě raná plátna se umístila na třetím, respektive pátém místě pololetního žebříčku současného umění a Figura II. jen o málo zaostala za autorským rekordem. Aukčnímu domu Sýpka se podařilo shromáždit celkem tři obrazy tehdy třiadvacetiletého studenta Akademie výtvarných umění s inspiracemi z ateliérů kresby, grafiky a malby. Do obou Figur promítl svůj osobitý výraz a vizuální pojetí. Postavy jsou abstrahované, ale přesto smyslově ukotvené, důležitou roli hraje linie i barva. Mančuškova malířská tvorba je na volném trhu téměř raritní, takže březnové prodeje za 780 tisíc korun u Figury II. a 552 tisíc korun u Figury I. jsou v podstatě cenotvorné. Obě položky zaznamenaly čtyř-, respektive trojnásobek vyvolávacích cen.
Zdeněk Trs, ročník 1985, již od studií v ateliéru skla u Vladimíra Kopeckého na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a v malířské speciálce Zdeňka Berana na Akademii výtvarných umění tíhl k precizní iluzivnosti. Začínal jako hyperrealista, časem se přes abstrakci a minimalismus propracoval až k elementárním formám a co nejstřídmějším výtvarným prostředkům. Monochromní barevnost umožňuje soustředit se na obecné otázky o smyslovém i mimosmyslovém světě kolem nás. Rozměrné plátno Krystalizace stojí na počátku tohoto uměleckého posunu a na trhu se objevilo v říjnu roku 2020. U Sýpky se prodalo za vyvolávací cenu 132 tisíc korun včetně provize. Ke květnovému autorskému rekordu s více než trojnásobným nárůstem jistě přispěla i Trsova monografická výstava Gnómon na přelomu loňského a letošního roku v jeho rodném Liberci (Oblastní galerie v Liberci).
Věkově nejstarším mezi TOP 10 současných umělců je malíř Jan Pištěk (* 1961). Absolvoval Akademii jako figuralista a krajinář a od poloviny 80. let pracuje na svém osobitém zachycení reality. Experimentuje s jistým napětím mezi abstraktní a konkrétní formou, blízké mu byly přírodní entity jako živly, vesmír nebo hmota. Nosným prvkem Pištěkových obrazů je obvykle barva a textura, stejně jako na monumentální Lávě z předloňského roku. Výrazně barevná pole precizně kombinují kontrast i soulad akrylové a olejové techniky. Autor svá díla, starší i nejsoučasnější, běžně prezentuje v rámci webového portfolia, u Galerie Kodl startovala Láva na relativně obvyklých 180 tisících korunách. Nový majitel musel přidat ještě dalších 300 tisíc korun, než mu byl obraz přiklepnut.
Za nákupem obrazů Hynka Martince se lze vypravit buď do Londýna, kde malíř žije a pracuje, do Parafin Gallery, která je výhradním galeristou již od začátků jeho úspěšné kariéry na ostrovech, nebo k Adolf Loos Aparment and Gallery, jež jej zastupuje pro střední a východní Evropu. V květnu se tak v pavilonu Expo 58 dražilo metrové fotorealistické plátno z roku 2014, s motivem nezaměnitelné výbavy tehdy každé druhé anglosaské domácnosti a s podprahově kritickým titulem, parafrázujícím výrok Thomase Jeffersona „Every generation needs a new revolution“. Konečná cena přes 375 tisíc korun zůstala těsně pod katalogovým odhadem (400 až 500 tisíc korun), nicméně pro kupujícího to byla unikátní příležitost, neboť Martincovy práce se na českém volném trhu objevují jen s minimální frekvencí. Žák Zdeňka Berana soustavně zkoumá mimetické limity malířských technik, ale ne samoúčelně, jen pro „testování“ již tak dokonalých starých mistrů. Martincovy reinterpretace umělecko-historického kontextu kladou divákovi 21. století další vizuální i intelektuální otázky. Domácímu publiku se autor představil před čtyřmi lety mysteriózní výstavou Cesta na Island v Národní galerii v Praze, v domovské Parafin Gallery letos v únoru skončila schopenhauerovsky laděná monografická přehlídka Will and Representation.
Osmou pozici v rámci nejvyšších prodejů současných umělců obsadil dvoumetrový akryl na plátně osmačtyřicátníka Lubomíra Typlta. Aktivní výtvarník se zkušenostmi z českého i německého uměleckého provozu do svých figurálních obrazů vkládá silné, až expresivní emoce, umocněné intenzivní a významotvornou barevností. Vyznění námětů může být někdy kritické, někdy groteskní, někdy poetické, vzdáleně připomínající energii české surrealistické moderny. Motiv dětského „skupinového portrétu“ zpracovával Typlt opakovaně v desátých letech nového milénia, v dubnu dražený obraz je signován a datován do roku 2013. U 1. Art Consulting byl nabízen jako Bez názvu, autor jej ve svém portfoliu vede jako Koncilium IV ze stejnojmenné série. Uspěl za slušných 348 tisíc korun, čímž vyrovnal své čtyři roky staré dražební maximum, a potvrdil stoupající tendenci pohybu Typltových děl na aukcích. Jen v loňském roce se na trhu s uměním objevila jeho díla desetkrát.
Tvůrčí etapy Jaromíra Novotného jsou charakterizovány především rozmanitým přístupem k barevnosti a předmětnosti. Absolvent ateliéru kresby na pražské Akademii výtvarných umění začínal introspektivními pohledy do architektury, o desetiletí později se přeorientoval na experimenty s temnými až černými barevnými plochami, aktuálně se umělecky vyjadřuje v podstatně světlejší monochromatice: bílé, šedé, modré. Pevnou texturu vypnutého plátna nahradil syntetickou organzou. V loňské sezoně představil svou nejnovější tvorbu s tématem ceteris paribus (latinsky „jsou-li ostatní stejné“) na sólové výstavě v Domě umění města Brna a ze stejné série pochází i v dubnu úspěšně vydražená abstrakce Bez názvu. Zahajovala na bezkonkurenčně nejvyšší vyvolávací částce přes 260 tisíc korun – doposud se vyvolávalo maximálně za vyšší desetitisíce – a také finálních 348 tisíc korun vyneslo Novotnému autorský rekord.
Pražský rodák, Martin Krajc (ročník 1984), se profiluje jako bytostný malíř již od studií na Akademii výtvarných umění pod vedením Michaela Rittsteina, Vladimíra Skrepla a Jiřího Kovandy. Vedle „vysokého“ umění se nechává volně ovlivnit street artovou scénou, designem i celosvětovými pop-kulturními fenomény tak, že jeho obrazy promlouvají k divákovi ve vrstvách – obrazně i doslova. Na draženém plátně Bedroom tak z pozadí luxusní ložnice vystupuje pózující transparentní modelka, kterou ještě překryly barevné cákance. Krajcova výtvarná forma inklinuje k realismu, aniž by ztrácela na uvolněnosti a nadhledu. Práce z posledních tří let byly souhrnně prezentovány na důležité monografické výstavě v moderním soukromém muzeu Danubiana u Bratislavy od listopadu 2021 do letošního března, další ukázky Krajcových obrazů jsou momentálně ke shlédnutí u jeho dražebníků v European Arts. První příhozy na Bedroom začínaly lehce nad obvyklými sumami (přes 161 tisíc korun) a zakončily na více než dvojnásobku, 347 tisících korun.
Zajímavé aukční výsledky listopadové jubilantky
Nedožité devadesátiny výtvarnice a básnířky Naděždy Plíškové připadají na první listopadový týden. Autorka vynikala v technikách leptu a suché jehly, kterými břitce glosovala osobní i celospolečenskou situaci konce 60. až počátku 80. let. Na větší sb...
6. listopadu 2024Rekordní sezóna 2024 a další zajímavé aukční výsledky
V posledních dvaceti letech si sběratelé a sběratelky pečlivě vybírali, které z fotografických děl Jana Svobody si pořídí. Když se naskytla příležitost k nákupu některé z jeho nejproslulejších kompozic, nezdráhali se utratit vyšší desetitisíce až sta...
21. října 2024Zajímavé aukční výsledky velmistra barevného leptu 1. poloviny 20. století
O nesmírně činorodém výtvarníkovi, metodikovi, pedagogovi a spolkovém činovníkovi ví trh s uměním již dlouho. Obchodovaných položek za minulých dvacet let je bohatě přes dva tisíce, prodaných přibližně polovina. První milionová částka sice padla již...
15. října 20246. listopadu 2024
21. října 2024
15. října 2024
10. července 2023
27. prosince 2024
10. prosince 2024
29. listopadu 2024