Dinosauři mezi starými mistry za 8 milionů liber
27. prosince 2024
Text Machková Magda | Foto Christie´s, Giquello Paris | Datum 04.10.2024
Pestrá umělecká sbírka Paula a Jacqueline Ducheinových se minulý týden v Paříži vyprodala skoro celá. Téměř sedmisetkusové nabídce osobité kolekce vévodila dvě plátna od Toyen za více než milion eur a malba Josefa Šímy za 400 tisíc eur. V doprovodné aukci u společnosti Giquello zaujal pastel Anny Zemánkové, který se vypracoval až na dvacetinásobek odhadní ceny.
O trojdílnou pozůstalostní aukci sbírky manželů Ducheinových se podělila francouzská pobočka Christieʼs s jednodenní dražbou 149 především obrazových či sochařských položek od známých autorů a autorek a galerie Giquello, jež hostila minulý čtvrtek a pátek téměř šest set děl z kategorií surrealistického umění, art brut, artefaktů afrického původu či lidové tvorby. Úctyhodný soubor, čítající 669 kusů, téměř v plné šíři představil osobní vkus a sběratelský názor pana Paula Ducheina a jeho manželky Jacqueline, z jejichž umělecké pozůstalosti všechny dražené položky pocházely.
Za téměř sedmdesát let společné akviziční vášně nashromáždili ve svém domě v okcitánském městě Montauban ojedinělou kolekci, která dle okouzlených návštěvníků tvořila modernistický protipól místí oficiální výstavní instituci, Muzeu Ingres Bourdelle, věnované „učebnicovým“ rodákům, mistrovi akademismu Jeanu Dominique Ingresovi a sochaři Antoinu Bourdellovi.
Manželé Ducheinovi zvládali dělit svůj čas mezi profesní povinnosti, pan Paul Duchein vedl od roku 1957 do poloviny 90. let rodinnou lékárnu a paní Jacqueline Abadie byla bioložkou, a sběratelskou, kurátorskou či výtvarnou nejdříve teorii, a od konce 60. let i praxi.
Jejich umělecké představivosti byla nejbližší surrealistická linie, založená na otevřenosti, nápaditosti a hře s materiály. Toto krédo silně konvenovalo s vlastní kreativitou Paula Ducheina, jenž se v mládí věnoval keramice a ve zralejším věku pak asamblážovým objektům, jakýmsi fantaskním vitrínám s bizarně komponovanými scénami. Nalézané předměty kombinoval s ručně vyráběnými prvky či malovanými plány tak, aby měly tu poetický, tu žertovný, tu apelativní náboj. Surrealistické artefakty nazýval magickým divadlem v krabicích (boîtes-théâtre magiques) a právě od nich odvodila svůj titul Le Théâtre de l’imaginaire (Divadlo představivosti) i hlavní část aukce u pařížských Christieʼs poslední zářijové úterý.
Z přibližně půl druhého tisíce Ducheinových kabinetů kuriozit byly na 24. září vybrány čtyři ukázky, dalších jedenáct se nabízelo o několik dní později u společnosti Giquello. Po osmašedesáti letech společného životního a sběratelského partnerství totiž před dvěma lety zemřela paní Jacqueline Duchein, ve věku 90 let, a letos v lednu odešel i pan Paul Duchein, ve věku 94 let.
Díla z montaubanské domácnosti Ducheinových byla publiku předložena v roce stého jubilea Manifestu surrealismu, takže pořadatelé z Christieʼs směrovali potenciální kupce především ke známým domácím jménům, spojovaným s tímto hnutím. Není tedy divu, že se mezi nejambicióznějšími položkami objevila například Toyen. Mimochodem absolutní jednička, co se katalogových odhadů týkalo, jak jsme avizovali již v článku před aukcí.
Předpoklady se naplnily měrou vrchovatou a malířku českého původu, v promo článcích nově titulovanou Marie Toyen, z předních pozic nesesadil nikdo ze surrealistických kolegů ani kolegyň. V předaukční prodejní matematice patřilo jejím třem nejvýše naceněným dílům první, druhé a sedmnácté místo z celé 149 položkové nabídky. A v úterý večer se potvrdilo, že podélný formát Flux et reflux de la nuit (Příliv a odliv noci) si svou pozici na špici obhájil.
Nový majitel fantaskní mariny, teprve čtvrtý v pořadí, neboť Toyenina malba byla ve sbírce Ducheinových již od roku 1975, za ni zaplatil 950 tisíc eur, tedy přibližně průměr katalogového odhadu. Po započtení provizí, navýšených ještě o standardní evropský poplatek, odvozený od autorských práv, tzv. Droit de suite nebo Artist's Resale Right, se konečná částka přehoupla přes milion eur, na téměř 1,2 milionu eur (orientačně bezmála 30 milionů korun).
Příliv a odliv noci tak zaznamenal pro Toyen letošní druhý nejdražší výsledek vůbec, po padesátimilionovém úspěchu obrazu Le secret des lieux (Tajemství míst) před půl rokem u pražské společnosti European Arts. V globálních aukčních statistikách Toyen znamená pařížský prodej momentálně patnáctou pozici napříč všemi aukčními síněmi a třetí místo v rámci zahraničních dražebníků (srovnáváno dle kladívkových cen převedených na eura).
Ani dvojka ze zářijové aukce nezůstala mezi zájemci oslyšena, dokonce si polepšila vysoce nad katalogový odhad. Obraz Dans l'eau du sommeil (Ve vodě spánku) se z přibližně půlmilionového předpokladu vypracoval ještě o 300 tisíc eur výše. Na kladívkových 820 tisíc eur, tedy na finálních více než milion eur po započtení poplatků. Malba zůstala u Toyen v ateliéru po celých dvaadvacet let, až do pozůstalostního rozprodeje v roce 1982, a manželé Ducheinovi ji získali přes prostředníka o osmnáct let později. V celosvětovém žebříčku úspěšných prodejů tak plátno z roku 1960 obsadilo sedmnáctou příčku.
Nejintenzivněji se však zápolilo o drobný olej na kartonu Pleins et creux enlacés (přeneseně Promísení plochého a vypuklého) z počátku padesátých let. Z Toyenina komorního obrazu dýchá napětí mezi na první pohled obyčejným vnějškem, otevírací etuí, a organicky pulzujícím vnitřkem. Malba se dostala také do výběru ze sbírky Ducheinových, prezentovaného na výstavě Passions privées (Soukromé vášně) v prestižním Musée d’art Moderne de Paris v roce 1995. To už ale v montaubanském domě dlela dvacet let.
U pařížských Christieʼs ji minulé úterý viděli tak v druhé desítce nejpozoruhodnějších položek, s předaukčními horizonty mezi 45 a 65 tisíci eur. Přeci jen se jednalo o menší formát na alternativní podložce z prvních let Toyeniny francouzské výtvarné kariéry. Publikum se však pro dílo nadchlo a nepřestalo přihazovat až ke čtyřnásobku průměrného odhadu, ke kladívkovým 200 tisícům eur. Včetně poplatků tak padla osmá nejvyšší částka večera, 252 tisíc eur. Kompletní autorčinu nabídku pak uzavřela studijní kresba L'un dans l'autre (Jedno v druhém) za 30 tisíc eur (37 800 eur vč. poplatků).
Výraznou českou stopu nesly i třetí a šestá nejdražší položka pozůstalostní aukce, dva téměř metrové obrazy od Josefa Šíma. Sběratelům Ducheinovým byla v rámci surrealistické umělecké ideje blízká i linie lyricko-abstraktní, jejíž nepřehlédnutelnou osobností 50. a 60. let byl naturalizovaný Francouz Šíma. Pozdní práci Archéoptéryx si pan Paul a paní Jacqueline pořídili přímo z autorovy aktuální pařížské výstavy v roce 1968 a stal se integrální součástí jejich domovského genia loci, jak dokládá pohled do obývacího pokoje.
Nefigurativní pravěký ptakoještěr se objevil také na přehlídce ducheinovských sbírek v polovině 90. let. V dražbě si Šímův obraz vedl nadmíru dobře, překonal horní hranici předaukčního odhadu a s finálními více než 403 tisíci eur (vč. poplatků) se stal jedním ze dvou autorových letošních nejdražších záznamů bez ohledu na místo prodeje. Ve stejné cenové hladině se v této sezóně pohyboval zatím jen olej Modrá krajina – světlo 1 v dubnu u společnosti Adolf Loos Apartment and Gallery (přes 10 milionů korun vč. poplatků).
O stejný počet míst povyskočila i druhá Šímova dražená práce, Horizons (Horizonty), z předaukční top osmičky na realizovanou nejdražší šestku večera. Často vystavovaná a publikovaná malba mohla podle pořadatelů utržit kolem 150 tisíc eur. Výsledek je však překvapil ještě příjemněji, neboť publikum přihodilo dalších téměř sto tisíc eur, na kladívkových 240 tisíc eur, tedy přes 302 tisíc eur včetně poplatků. Pro obchod s Šímovými díly již téměř běžná částka. Za třetí ukázku umělcova pozdního malířství, menší plátno Corps rouge (Červené tělo), vydal nový majitel téměř 70 tisíc eur.
Hlavní aukce z pozůstalosti Paula a Jacqueline Ducheinových vynesla téměř 7,5 milionu eur a nebývá běžné, aby na téměř 44procentním podílu z této částky měli zásluhu čeští autoři či autorky, byť pouze původem. I z čistě investičního hlediska měli manželé z jihofrancouzského Montaubanu při nákupech uměleckých děl bystré oko a razantní názor, neboť dle svých slov z konce 90. let pan Paul Duchein nikdy nezaplatil za obraz více než 50 tisíc franků (ekvivalent asi 8 tisíc eur).
O dva dny později proběhly dva doprovodné podniky u pařížské aukční síně Giquello, na nichž bylo ke koupi více než pět stovek dalších výtvarných děl, mobiliáře a vybavení. Katalogové částky ve stovkách eur se ukázaly jako silně motivační a naprostá většina položek odcházela s výraznými prodejními nárůsty.
Mezi nimi s nepřehlédnutelnou cenovkou i pastel Fleur imaginaire (Fantastická květina) od asi nejznámější české představitelky art brut Anny Zemánkové. Z relativně obvyklých přibližně 1 000 eur za autorčinu práci, kterých je však na tuzemském trhu minimum, kresba nastoupala na téměř dvacetinásobek a za konečných téměř 21 tisíc eur zabodovala jako čtvrtá nejdražší vzpomínka na sbírku Ducheinových (čtvrtek 26. září 2024).
Christie's, Sotheby's, Bonhams Londýn, prosinec 2024
Kalendář milovníků starých mistrů je v zimní sezóně vždy nabitý. Seriál světových dražeb zahájil začátkem prosince jako obvykle Londýn. Aukční síně Christie's, Sotheby's a Bonhams se předháněly, která přijde s objevnějším či raritnějším uměleckým díl...
27. prosince 2024Rozhovor se Sebastianem Duthym, šéfem Art Market Research
Sebastian Duthy převzal od svého otce online databázi a analytický nástroj pro trh s uměním Art Market Research před více jak deseti lety. „V poslední době se klade velký důraz na segment děl vytvořených žijícími umělci, často na začátku jejich karié...
11. prosince 2024Sotheby’s New York 18. 11. 2024, Christie’s New York 19. 11. a 20. 11. 2024
Začátkem příštího týdne se budou newyorské pobočky Sotheby’s a Christie’s přetahovat o pozornost milovníků moderního a poválečného umění. Desítky obrazů, plastik a unikátních designových kusů pocházejí z pozůstalostí dvou vlivných, velmi majetných a...
15. listopadu 202427. prosince 2024
11. prosince 2024
15. listopadu 2024
27. prosince 2024
23. prosince 2024
18. prosince 2024
27. prosince 2024
10. prosince 2024
29. listopadu 2024