Z aukce 1. Art Consulting vybírá... Václav Mílek

Kurátoři vybírají... 1. Art Consulting 6. 10. 2013

Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně se nedávno přestěhovala z prostor v Domě umění do nově rekonstruované budovy Baťova institutu 14 / 15 a otevřela novou stálou expozici. Její ředitel, Václav Mílek, teď pro nás v pravidelném cyklu vybírá z nabídky prvního podzimního katalogu 1. Art Consulting.

1. Art Consulting připravila do aukce slušný výběr výtvarného umění 20. století s několika přesahy do staršího umění. I když vyvolávací ceny jsou (alespoň ve srovnání se zdroji správců veřejných sbírek) většinou vysoké, zajímavé věci zde mohou najít i méně movití sběratelé.

F. T. Šimon: Náměstí Concorde v Paříži / olej na plátně / 60 x 73 cm / vyvolávací cena 150 000 Kč (+ aukční provize)

 

Při mém prvním setkání se jménem Tavík František Šimon jsem se domníval, že Šimon je jedno z křestních jmen. I když jsem záhy rozpoznal svůj omyl, v paměti mi tento autor zřejmě navždy uvíznul jako Tavík. Tato peripetie se jménem jako by odrážela i postavení T. S. Šimona v dějinách umění. Známý a přesto zapomínaný, významný grafik, jehož si častěji vizuálně spojuji s obrazy, o kterých ale odborná literatura mnoho informací neposkytne. Nabízený obraz středního formátu Náměstí Concorde v Paříži je bravurní ukázkou postimpresionistické malby. Z fotografie sice nejsem schopen posoudit stav obrazu, ale je-li dobrý, pak se vzhledem k relativně nízké vyvolávací ceně jedná o dobrou příležitost.

Antonín Procházka: Hlava III (Maska) / 1916 / olej na plátně / 50,5 x 39,5 cm / vyvolávací cena 4 800 000 Kč (+ aukční provize)

 

Nejzajímavějším kusem plánované aukce je Hlava III (Maska) od Antonína Procházky. Motiv hlavy zpracoval Procházka několikrát v různých obdobích svého tvůrčího vývoje. Nabízené dílo patří k té nejoriginálnější fázi Procházkova potýkání se s impulsy moderních uměleckých směrů, k níž dospěl v polovině druhého desetiletí 20. století. Je škoda, že dílo není publikováno v jinak obsáhlé monografii z roku 2002. Podle údajů v aukčním katalogu by však o jeho původu nemělo být pochyb. Ať už se jeho cena vyšplhá kamkoliv, hodnota tohoto díla je penězi nepostižitelná (více o Procházkově díle tohoto období zde).

František Janoušek: Zátiší s houbami / 1929 / olej na malířské lepence / 40 x 50 cm / vyvolávací cena 650 000 Kč (+ aukční provize)

 

Podobně jako Šimon a mimo Prahu působící Procházka, představuje i další mnou vybraný autor umělce stojícího tak trochu mimo první linii dějin českého umění. František Janoušek, jehož díla jsou ozdobou každé kvalitní sbírky, vstoupil na scénu coby profesionální malíř opožděně s o půl generaci mladšími umělci a to pravděpodobně i přispělo k jeho opomíjení kritikou. Než se dopracoval ke svému originálnímu výtvarnému výrazu po boku představitelů surrealismu, zbývalo mu už jen zhruba jedno desetiletí do předčasné (lze-li toto klišé vůbec použít) smrti.

Předkládaný obraz Zátiší s houbami do tohoto nejvýraznějšího období nespadá. Jeho odhadovaná cena se mi zdá být z hlediska akvizičních možností veřejných sbírek (a z této pozice také svůj výběr komentuji) tedy spíše nadsazená. Janouškových malířských děl je však na trhu trvale nedostatek, a tak se plátno před dvěmi lety po boji trojice soukromých zájemců prodalo s třetinovým nárůstem za výrazně vyšší částku (1,08 milionu korun) než je současná vyvolávací cena.

Aleš Veselý: Enigmatický záznam / 1964-65 / asambláž, dřevo, kovy / 97 x 68 cm / vyvolávací cena 380 000 Kč (+ aukční provize)

 

Osobně bych velmi stál o objekt od Aleše Veselého z 60. let. Reliéfních plastik vytvořil v 60. letech řadu, ale ne tolik, aby se v nich opakoval. Několik z nich se dostalo do veřejných sbírek. Nabízenou bohatě členěnou asambláž Enigmatický záznam řadím k těm zajímavějším. Vyvolávací cena je však v tomto případě spíše na horní hranici.


Antonín Kybal: Bez názvu (Ulička) / 1926 / olej na plátně / 70 x 60 cm / vyvolávací cena 45 000 Kč (+ aukční provize)

 

V závěru katalogu mne zaujal ještě konvolut volných prací Antonína Kybala, známého především svými textilními realizacemi. Práce, datované do dvacátých a hlavně šedesátých let 20. století, nepředstavují ze sběratelského hlediska žádné chef-d'oeuvre, ale byly by bezpochyby vítaným doplněním specializovanější kolekce. Třeba některé z muzejních sbírek designu a užitého umění, ale ty na aukcích nakupovat zpravidla nemohou.

V úvodním článku letošního podzimního cyklu pro nás vybíral ředitel Galerie výtvarného umění v Chebu, Marcel Fišer (zde). O specifické pozici, z níž zkušení správci kvalitních veřejných fondů nabídku trhu komentují a akvizičních možnostech veřejných sbírek, více zde


Související články

Silné 19. století, raný Gauguin a třímetrový Šíma

Silné 19. století, raný Gauguin a třímetrový Šíma

Galerie Kodl 24. 11. 2024

Podzimní aukce Galerie Kodl nabídne přes dvě stovky položek v cenovém rozpětí od desítek tisíc korun po desítku milionů. Starší umění zastoupí pestrý výběr mistrů z generace Národního divadla a několik francouzských protomodernistů. Ke koupi bude i č...

22. listopadu 2024
Další zajímavý Procházka z počátku 20. let

Další zajímavý Procházka z počátku 20. let

European Arts 23. 11. 2024

O Antonínu Procházkovi je v poslední době na aukcích slyšet. V loňském roce zájemci za jeho díla vydali doposud nejvyšší sumu v domácí aukční historii a rovněž padlo nové autorské maximum za jedinou práci. Společnost European Arts ve své nadcházející...

21. listopadu 2024
Osobitý vkus americké high society na prodej

Osobitý vkus americké high society na prodej

Sotheby’s New York 18. 11. 2024, Christie’s New York 19. 11. a 20. 11. 2024

Začátkem příštího týdne se budou newyorské pobočky Sotheby’s a Christie’s přetahovat o pozornost milovníků moderního a poválečného umění. Desítky obrazů, plastik a unikátních designových kusů pocházejí z pozůstalostí dvou vlivných, velmi majetných a...

15. listopadu 2024
Zobrazit všechny

Další články


<