Silné 19. století, raný Gauguin a třímetrový Šíma
22. listopadu 2024
Text Drdová Lucie | Datum 26.08.2013
Letní měsíce se pro soukromé galerie, zaměřující se na prodej současného umění, nesou ve volnějším tempu. Především srpen platí jako jediný měsíc v roce, kdy mají ve většině případů i zavřeno. To však neznamená, že nepracují a nepřipravují podzimní program výstav a veletrhů.
Dá se říci, že zářím začíná nová sezóna. Nejen kvůli novým výstavám, ale především postupně zahajují veletrhy, které znamenají rychlou fluktuaci zainteresovaných galeristů, umělců, sběratelů, kurátorů, novinářů nejen po Evropě. Mezi ty nejzajímavější a také nejdůležitější momenty patří Frieze v Londýně a Fiac v Paříži, kolem kterých se koná celá řada menších a spíše regionálních veletrhů v Berlíně, Vídni, nebo Turíně. Na oba prvně jmenované veletrhy byla přijata galerie hunt kastner artworks (rozhovor s majitelkami zde), což ji nejen díky tomuto úspěchu řadí mezi nejúspěšnější české galerie, jenž si získala uznání na mezinárodním poli.
Proto mě víc než těší, že podzimní program našich galerií začne společně. Hunt kastner totiž udělala zásadní rozhodnutí a po několika letech na Letné se stěhuje do Bořivojovy ulice na Žižkově. Vzhledem k dalším kulturním subjektům a nově vznikajícím projektům, a i třeba právě probíhajícímu Prague Biennale na nákladovém nádraží, bychom rádi z pražského Žižkova vyprofilovali novou uměleckou čvrť. První zářijový pátek tedy pořádáme společnou vernisáž, kdy hunt kastner vystaví práce egypského umělce Basima Magdy a Drdova Gallery prezentuje hudební skladbu Václava Stratila.
V druhé polovině měsíce se koná první ročník tzv. Trati galerií v Karlíně pod Negrelliho viaduktem resp. železničními oblouky v ulici Prvního pluku. Jedná se o třídenní festival současného umění, který svými instalacemi zaštiťuje desítka výstavních institucí různého zaměření nejen tedy komerčních, jak by se podle názvu mohlo zdát, ale půjde například o Meetfactory, galerii Fotograf, Futuru, nebo Tranzitdisplay. Každý ze subjektů oslovil mladé umělce, aby pod jednotlivými oblouky vytvořili site-specific či jiné instalace, které budou doplněny o paralelní program. Jedná se o první pokus, jak využít mostní oblouky pro kulturní a umělecké akce, které lze najít v Berlíně nebo Vídni.
Když se obloukem dostáváme opět k Vídni, ráda bych zmínila ještě dvě události, kterých se galerie účastní. Vystavuje na místním veletrhu současného umění Vienna Fair, který se po loňské změně majitele i uměleckého vedení výrazněji profiluje směrem ze střední a jihovýchodní Evropy k umění zemí Blízkého východu a Ruska. České umění zde budou zastupovat ještě další pražské galerie Polansky gallery a Svit, která svou prezentaci spojí s polskou galerií Raster.
Druhou událostí, která začíná paralelně s veletrhem, je tzv. curated by_vienna, na které se podílí 20 komerčních galerií, jenž si zvou mezinárodní kurátory, kteří pro ně na zadané téma připraví výstavu. Já jsem byla oslovena galerií Hilger Next, abych pro ni letošní téma Why painting now? zpracovala. Vedle rakouských umělců se zde tak představí čeští malíři Vladimír Skrepl a Daniel Vlček. To by pravděpodobně neznělo až tak zajímavě, pokud si neuvědomíme, že pořadatelem je departure, kreativní agentura města Vídeň, která z velké části přispívá galeriím na produkci, je hlavním koordinátorem celého projektu a vydává také katalog. Cílem je totiž nejen výraznější propojení mezi domácími galeriemi a mezinárodními umělci, kurátory a jejich publikem, ale především podpoření ekonomického profitu galerií a současně posílení statutu rakouské metropole ve rámci infrastruktury kreativních průmyslů.
...a to je moment, kdy mě vždy napadá, proč naše kulturní politika nejen že nenaplňuje, ale vlastně ani nevytváří, mechanismy podpory. České galerie si zaslouží uznání za svoji činnost, neboť za nimi nestojí galerijní odbory, nebo podobné státní agentury, či systémy dotací při účasti na veletrhu. Je nás neporovnatelně méně, ale pro propagaci současného českého umění momentálně dělame víc než Národní galerie a od září opět otvíráme...
Podzimní aukce Galerie Kodl nabídne přes dvě stovky položek v cenovém rozpětí od desítek tisíc korun po desítku milionů. Starší umění zastoupí pestrý výběr mistrů z generace Národního divadla a několik francouzských protomodernistů. Ke koupi bude i č...
22. listopadu 2024O Antonínu Procházkovi je v poslední době na aukcích slyšet. V loňském roce zájemci za jeho díla vydali doposud nejvyšší sumu v domácí aukční historii a rovněž padlo nové autorské maximum za jedinou práci. Společnost European Arts ve své nadcházející...
21. listopadu 2024Sotheby’s New York 18. 11. 2024, Christie’s New York 19. 11. a 20. 11. 2024
Začátkem příštího týdne se budou newyorské pobočky Sotheby’s a Christie’s přetahovat o pozornost milovníků moderního a poválečného umění. Desítky obrazů, plastik a unikátních designových kusů pocházejí z pozůstalostí dvou vlivných, velmi majetných a...
15. listopadu 202422. listopadu 2024
21. listopadu 2024
15. listopadu 2024
2. ledna 2025
18. prosince 2024
17. prosince 2024
18. prosince 2013
21. března 2013
15. února 2011