Silné 19. století, raný Gauguin a třímetrový Šíma
22. listopadu 2024
Text Machková Magda | Datum 25.10.2021
V nabitém programu posledního říjnového týdne si londýnská centrála aukční síně Bonhams rezervovala úterý 26. října pro svou přehlídku obrazů z různých evropských škol, od severoitalského cinquecenta po britské 19. století. Bude dražit přes dvě stovky maleb a více než dvacítku prací na papíře bez ohledu na to, zda jsou nabízená díla přesně identifikována či se jedná o přibližné připsání a orientační dataci. Nechme se překvapit, jak si v silné konkurenci povede rudolfínská stopa.
|
Do kategorie kvalitních děl z tohoto výběru spadá i položka číslo 3, středně velký olej na plátně s nezaměnitelným malířským rukopisem a typickým mytologickým námětem: plné objemy a ladné proporce reprezentují vrcholný manýrismus pražské školy a kompozice s antickou bohyní lásky a krásy, jejím synem Amorem a bohem vína jasně odkazují na důležitou osobnost Rudolfovy císařské rezidence, dvorního malíře a uměleckého agenta Hanse von Aachena (1552-1615).
Jak ale naložit s touto informací, když všeobecně známý, signovaný a v pramenech i literatuře doložený originál se více než dvě stě let nachází ve sbírkách Uměleckohistorického muzea ve Vídni (od 1783 v inventářích obrazárny Kunsthistorisches Musea; českým divákům byl představen na výstavě Hans von Aachen. Malíř na evropských dvorech v Císařské konírně Pražského hradu v roce 2010)? Nebo snad ožívají popkulturní legendy o Rudolfově zaslepené vášni pro originály i kopie ve stylu Mony Lisy z filmu Císařův pekař – Pekařův císař (1951)?
|
Aukční katalog uvádí pro svůj obraz Venuše a Amor obecnou atribuci „podle Hanse von Aachena“ a širší vročení do 17. století. Oproti vídeňskému dílu se mírně liší v rozměrech a schází mu malířská lehkost a propracovanost detailů, materiálů a textur, nicméně i tak ji lze považovat za velmi zdařilou pozdnější repliku. Aachen si oblíbil žánr alegorických moralit s vícevrstevným obsahem, který mohl svým zadavatelům, především císaři Rudolfu II., podat co nejautentičtěji: do rolí mytologických postav obsadil sebe a členy své rodiny. Sám se zpodobnil jako bůh vína a radovánek Bakchus, modelem pro Venuši byla jeho manželka Regina, dcera slavného skladatele Orlanda di Lasso, a jako její božský potomek Amor vystupoval jejich společný syn.
Pro Aachenovo bezprostřední okolí měly tyto stylizované kryptoportréty až pikantní nádech, který však nebyl pro následné varianty obrazu již tak aktuální. S malířovými předlohami obecně se širší publikum a další umělci seznamovali nejčastěji díky grafickým listům, pro tuto kompozici Bakcha, Venuše a Amora se však ani kresebná skica, ani rytina nezachovaly. Dnes anonymní autoři tak zpracovávali „Aachenovskou Venuši“ tu v precizním, jako dílo dražené u Bonhams nebo v Paříži v roce 2013 (a předtím v Londýně v roce 2003), tu v méně povedeném pojetí, jak ukazuje například loňská nabídka u Artcurial.
Londýnští experti ocenili obraz na 3 až 5 tisíc liber (přibližně 91 až 150 tisíc Kč), což je v intencích dalších předkládaných děl zaalpského umění 17. a 18. století obvyklá odhadní částka. Originální příspěvky k Aachenově tvorbě se na volném trhu objevují jen zřídka, poslední velký nákup se podařil Suermondt-Ludwig Museu v Cáchách v roce 2008, když si do sbírek pořídilo Portrét zlatníka Jacopa Biliverta za přibližně 6,5 milionu Kč (přes 217 tisíc liber).
Ani v domácím kontextu ale není nouze o aachenovské události a zájemci o rudolfínské umění mají možnost seznámit se s novými odhaleními například u příležitosti promítání dokumentárního filmu Hledání Bolestného Krista v příštím týdnu v rámci Týdne Akademie věd.
Podzimní aukce Galerie Kodl nabídne přes dvě stovky položek v cenovém rozpětí od desítek tisíc korun po desítku milionů. Starší umění zastoupí pestrý výběr mistrů z generace Národního divadla a několik francouzských protomodernistů. Ke koupi bude i č...
22. listopadu 2024O Antonínu Procházkovi je v poslední době na aukcích slyšet. V loňském roce zájemci za jeho díla vydali doposud nejvyšší sumu v domácí aukční historii a rovněž padlo nové autorské maximum za jedinou práci. Společnost European Arts ve své nadcházející...
21. listopadu 2024Sotheby’s New York 18. 11. 2024, Christie’s New York 19. 11. a 20. 11. 2024
Začátkem příštího týdne se budou newyorské pobočky Sotheby’s a Christie’s přetahovat o pozornost milovníků moderního a poválečného umění. Desítky obrazů, plastik a unikátních designových kusů pocházejí z pozůstalostí dvou vlivných, velmi majetných a...
15. listopadu 202422. listopadu 2024
21. listopadu 2024
15. listopadu 2024
27. prosince 2024
11. prosince 2024
15. listopadu 2024
22. července 2020