Mladí bohatí podnikatelé změnili světový trh s uměním
11. prosince 2024
Text Skřivánek Jan | Datum 03.11.2017
Již jen do neděle je možné v Arthouse Hejtmánek navštívit výstavu Milana Beránka. Jednaosmdesátiletý umělec své rozsáhlé sochařské dílo vytvořil stranou oficiálního výtvarného provozu. "Kdybychom se ho neujali, skončilo by nejspíš na skládce," říká Tomáš Hejtmánek.
Milan Beránek: Na dvoře
Můžete prosím Milana Beránka krátce představit? Asi nejsem jediný, komu jeho jméno nic neříká.
Ani já jsem donedávna tohoto výtvarníka a jeho dílo neznal. Pan Milan Beránek narozený v roce 1936 v Dražůvkách na Moravě, od roku 1964 žije a pracuje v Praze. Nikdy se uměním neživil. V celé svojí tvorbě se snažil vyjádřit především své vlastní pocity, nálady, přesvědčení, víru. Často odráží dobu, ve které žil. Jak mi sám již několikrát sdělil, nejšťastnější byl, když tvořil: "Bylo to, co jsem miloval."
Jak jste se seznámili?
Na první výstavě naší galerie před dvěma lety – zahajovali jsme tvorbou Jaroslava Horejce z mojí sbírky – se jednoho dne objevil, na doporučení a v doprovodu svého známého, elegantní, charismatický starší pán. Po obdivném shlédnutí výstavy a společné řeči o významu díla mistra Horejce se pán představil, že je také sochař a že by mi svojí tvorbu rád ukázal. V blízké době jsem pana Beránka navštívil v jeho třípokojovém panelákovém bytě, který byl zároveň ateliérem a depozitářem celé jeho tvorby. Byl jsem ohromen. Málokdy se podaří, aby takřka celé dílo jednoho výtvarníka zůstalo pohromadě za třicet let jeho tvorby.
Milan Beránek: Perestrojka
Co všechno výstavě předcházelo?
Pan Beránek právě řešil velký životní problém. Z důvodu zhoršeného zdravotního stavu (ve věku 80 let) byl nucen byt vyklidit a následně se odstěhovat do pečovatelského domu pro seniory. V případě, že nebude možné sochy v nejbližší době někde uložit, s největší pravděpodobností skončí na smetišti. To bylo sdělení, které velmi rychle rozhodlo o tom, že se celého díla osobně ujmu a také panu Beránkovi u nás uspořádám výstavu. Koncepčně zapadá do náplně naší galerijní činnosti – snažíme se představovat zapomenuté, méně či úplně neznámé výtvarníky a to včetně obsáhlého katalogu, aby jejich dílo bylo s větší pravděpodobností zachováno pro další generace. Následovalo stěhování s orientační fotodokumentací a problémy s uložením. Museli jsme je řešit přeorganizováním našich, již značně přeplněných skladů.
Vzhledem ke zhoršujícímu se zdravotnímu stavu pana Beránka jsme se rozhodli jeho plánovanou jarní výstavu 2018 přesunout na letošní podzim, ještě před naši listopadovou večerní aukcí. Více než desetičlenný tým naší galerie a aukčního domu již více než dva měsíce intenzivně pracuje na katalogizaci a opravě děl, přípravě výstavy, katalogu i propagaci, aby výstava souhrnného díla Milana Beránka dopadla co nejlépe.
Jaký klíč k prezentaci jste zvolili?
Koncepce výstavy je rozdělena na dvě hlavní části. Naším způsobem galerijně prezentovaná díla – ve vstupním (hlavním) prostoru původně mého ateliéru společně s chodbou domu. Dále jsou díla vystavena v prostoru upraveném jako dva pokoje připomínající původně zařízený panelákový byt pana Beránka. Sochy nejsou nijak chronologicky řazeny. Velkým problémem je také často přesnější datace jednotlivých děl, neboť pan Beránek je většinu nijak neznačil a nedatoval. Nepočítal s tím, že by to mohlo být v budoucnu nějak důležité. Některé práce jsme mohli přesněji datovat podle jeho vlastních záznamů, kreseb s datací nebo informacích o výstavách děl v určité době.
Čím více se s dílem seznamujeme, tím více nám dává smysl a baví nás, jak odráží dobu, ve které vzniklo. Vhodné a často vtipné názvy děl, které si pan Beránek dodnes velmi dobře pamatuje, jeho dílo výrazně doplňují. Jako disident, chartista a kritik tehdejšího komunistického režimu, často vytváří artefakty s vhodným politickým názvem.
Jak chcete s Beránkovým dílem dál pracovat jako galerista?
Rád bych ještě dodělal kompletní restaurování a katalogizaci děl. V prvé řadě bych rád mnohé sochy nabídl některým státním institucím, případně významným soukromým sběratelům, aby se s Beránkovým dílem mohlo seznámit co nejvíce lidí, které může zaujmout, potěšit nebo pobavit. Musím ale vše ještě nejprve domluvit s autorem. On sám svá díla neprodával ani nedával, protože by si jich prý lidé nevážili a nejspíše je vyhodili.
Katalog výstavy ke stažení zde (pdf)
Rozhovor se Sebastianem Duthym, šéfem Art Market Research
Sebastian Duthy převzal od svého otce online databázi a analytický nástroj pro trh s uměním Art Market Research před více jak deseti lety. „V poslední době se klade velký důraz na segment děl vytvořených žijícími umělci, často na začátku jejich karié...
11. prosince 2024Rozhovor se sběrateli Sbírky Marek
Sbírka Marek je v mnoha ohledech zcela ojedinělou kolekcí současného umění. Založena v roce 2000 bratry (dvojčaty) Ivem a Zdeňkem Markovými, se dlouhodobě zaměřovala na začínající, neprověřené autory. Postupem času přibyla díla i již etablovaných umě...
29. srpna 2024Rozhovor s galeristou Benjaminem Derouillonem
Českého malíře Vojtěcha Kovaříka, který na sebe v posledních dvou letech strhnul pozornost významnými zahraničními aukčními prodeji, objevil francouzský galerista Benjamin Derouillon na Instagramu. Od té doby jeho díla dostal do řady významných sbíre...
1. srpna 202411. prosince 2024
29. srpna 2024
18. června 2021
1. června 2021
18. prosince 2020
23. září 2024
8. srpna 2024