Dinosauři mezi starými mistry za 8 milionů liber
27. prosince 2024
Text Banzetová Michaela | Foto Michaela Banzetová | Datum 17.10.2024
Díla české umělkyně Evy Švankmajerové zabodovaly na letošním londýnském veletrhu Frieze. Dílo Spící Venuš dokonce do své sbírky pořídila prestižní galerie Tate Modern.
Londýnský umělecký veletrh Frieze nesl jednu výraznou českou stopu. V sekci Frieze Masters vystavovala londýnská The Gallery of Everything malby Evy Švankmajerové. Malířka, autorka, všestranně nadaná umělkyně a spolupracovnice manžela, filmaře Jana Švankmajera, zemřela v roce 2005. Jejímu dílu se však dostává stále více pozornosti.
Londýnská galerie na veletrhu vystavila díla ze série Emancipační cyklus z let 1967/1969, poprvé uvedené společně. Každé ze tří pláten parafrázuje svérázným způsobem některé ze super slavných děl klasiků – Manetovu Olympii, portrét Henriho Rousseau visící v pražské Národní galerii a Giorgioneho Spící Venuši. Právě poslední dílo s ústřední stylizovanou nahou mužskou postavou, nazvané Spící Venuš, jak uvádí autorčin vlastnoruční popisek na obraze, zakoupila Tate do svých sbírek.
Na nákup umění z veletrhu má slavná galerie vyhrazeny prostředky v rámci takzvaného Tate Frieze Found, ve kterém se každoročně nachází 150 tisíc liber. Fond zaštiťuje společnost Endeavor, která mu poskytuje galerii finanční prostředky. Letos šlo již o devátý ročník této akviziční činnosti a vybrána byla díla celkem od čtyř umělců. Tate již oznámila nákup děl i na svých stránkách. Je tak možné, že se s dílem Evy Švankmajerové brzy setkáme i v některé z expozic. Galerie se aktivně snaží nově zakoupená díl zapojovat do svého výstavního programu.
Frieze, který se koná tradičně v polovině října v Regent’s Parku, loni oslavil již dvacet let od svého vzniku. Kromě dvou výstavních stanů hostí již podvanácté sculpture park, který je přístupný veřejnosti a těší se velké oblibě. Letos je na něm k vidění na 22 soch a instalací, jejichž výběr kurátorský zaštítila Fatoş Üstek, původem turecká kurátorka se sídlem v Londýně.
Veletrh se skládá ze dvou výstavních stanů a to Frieze London, věnovaného současnému umění a Frieze Masters, hostícího galerie obchodující s díly mistrů všech možných epoch. Přičemž každý je umístěn v jiné části parku a pro přesun je nutná patnáctiminutová procházka z jednoho konce na druhý. A i když jsou v nabídce samozřejmě i vozy pro vip návštěvníky, většina volí průchod podzimní přírodou mezi sochami.
Frieze London působil letos nadějnějším a odlehčenějším dojmem, než by se dalo, vzhledem ke spíše stagnující britské ekonomice a celkové atmosféře ve světě, čekat. Nepřehlédnutelný byl vysoký počet galerií z asijských zemí. Jak zmínil jeden z návštěvníků veletrhu, který přiletěl na veletrh z Japonska, dovoz uměleckých děl do této země je zproštěn cla, což je samozřejmě pro kupce výhodné. Odráží to ale i dlouhodobou politiku britské vlády, která po odchodu z Evropské unie anoncovala aktivnější obrat k trhům mimo kontinent.
Veletrh představil dvě nové sekce: Smoke, zaměřenou na umělecká díla výhradně z keramiky, která prezentuje toto médium jako „… jeden z nejpůsobivějších materiálů v současném umění“ a Focus, zaměřenou na nové umělecké prostory v rámci Londýnské scény. Kromě toho se po loňském úspěchu objevil na veletrhu i projekt Artist-to-Artist, v rámci nějž vybírají již etablovaní umělci zajímavé začínající autory.
Po skončení londýnského Frieze se řada sběratelů vydá vlakem Eurostar do Paříže na Art Basel Paris, který začíná již 18. října. Zde bude tuzemská scéna zastoupena pražskou Cermak Eisenkraft Gallery. Jinak převažují naprosto jednoznačně francouzské galerie v řádu několika desítek. Oproti tomu britské jsou zde zmíněny pouze tři. Jak je tedy znát, každý veletrh je jinak geograficky zaměřen, čímž se také snaží být odlišný a mezi sběrateli rozpoznatelný..
Ve středoevropském regionu patřil k prvním významným veletrhům druhé poloviny roku zářijový Viennacontemporary, zaměřený primárně na současné umění. Rakouský veletrh letos oslavil rovnou dekádu své existence, a to i s novým vedením. Letos poprvé se pozice umělecké ředitelky ujala kurátorka a teoretička Franceska Gavin, žijící v Londýně a představila několik specifických sekcí. Kromě ZONE 1, kde je možné se seznámit se zajímavými začínajícími umělci, také novou sekci CONTEXT, kde byli představeni opomíjení umělci pozdního 20. století a politickou Statement, soustředící se ve velké míře i na energetickou krizi a environmentální témata.
Vzhledem k lokalitě veletrhu převažují každoročně co do počtu zastoupených galerie rakouské a německé, následované maďarskými. Ale i účast českých galerií je každoročně jistá. Letos byly přítomny Karpuchina Gallery, Kvalitář Gallery, Jiří Švestka a Stone Projects, vše pražské platformy.
Christie's, Sotheby's, Bonhams Londýn, prosinec 2024
Kalendář milovníků starých mistrů je v zimní sezóně vždy nabitý. Seriál světových dražeb zahájil začátkem prosince jako obvykle Londýn. Aukční síně Christie's, Sotheby's a Bonhams se předháněly, která přijde s objevnějším či raritnějším uměleckým díl...
27. prosince 2024Rozhovor se Sebastianem Duthym, šéfem Art Market Research
Sebastian Duthy převzal od svého otce online databázi a analytický nástroj pro trh s uměním Art Market Research před více jak deseti lety. „V poslední době se klade velký důraz na segment děl vytvořených žijícími umělci, často na začátku jejich karié...
11. prosince 2024Sotheby’s New York 18. 11. 2024, Christie’s New York 19. 11. a 20. 11. 2024
Začátkem příštího týdne se budou newyorské pobočky Sotheby’s a Christie’s přetahovat o pozornost milovníků moderního a poválečného umění. Desítky obrazů, plastik a unikátních designových kusů pocházejí z pozůstalostí dvou vlivných, velmi majetných a...
15. listopadu 202427. prosince 2024
11. prosince 2024
15. listopadu 2024
18. prosince 2024
17. prosince 2024
13. prosince 2024
11. prosince 2024
18. listopadu 2024
29. srpna 2024