Dinosauři mezi starými mistry za 8 milionů liber
27. prosince 2024
Text Strnad František | Foto Sotheby's | Datum 08.02.2015
Aukční katalog impresionistů a moderny dopředu ohlašoval večer pro náročné. Z 52 položek při odhadu 139–190 milionů liber se nakonec vydražilo 46 děl za 170 milionů liber. V sekci surrealistů se z 23 děl prodalo 18 za poněkud méně působivých 16,2 milionu liber. Celkových 186,4 milionu však hravě stačilo na místní rekord.
Mistr Monet v nejlepší společnosti
Milovníci Clauda Moneta měli v úterý v ohni dokonce pět želízek. Aukci vedlo jeho mlhavé modrozelené plátno Le Grand Canal z roku 1908 s pohledem na Benátky. Na trhu s uměním není žádným nováčkem, už v roce 1989 jej japonský sběratel vydražil za 11,5 milionu dolarů. Po devadesátých letech, ve kterých se impresionistům příliš nedařilo, se dílo vrátilo na trh, aby v roce 2005 skončilo na relativně střídmých 12,9 milionu dolarů. Nového majitele našlo první únorový týden znovu. Ten si však musí připravit 23,7 milionu liber, tedy 35,6 milionu dolarů.
Druhým impozantním Monetem byly Topoly u Giverny (Les Peupliers à Giverny) z roku 1887 prodané za 10,8 milionu liber. Plátno dalo do dražby samotné newyorské Muzeum moderního umění. Zájem o něj na místě projevil kouzelník David Copperfield, který nakonec aukční klání prohrál s jiným americkým sběratelem. Třetí Monetovo plátno s příznačným názvem Molo (L'embarcadere) putovalo za 10,2 milionu liber do Acquavella Galleries. O mistrovy Antiby (Antibes vue de la Salis) svedli souboj ruští a čínští sběratelé po telefonu. Plátno nakonec poputuje do Moskvy za 8,8 milionu liber.
Newyorská galerie Maxwell Davidson projevila značný zájem o smyslný Polibek v posteli (Au lit: le baiser) od Toulouse Lautreca. Dílo z roku 1989 si ale nakonec odnesl evropský sběratel za 10,8 milionu liber. Studie pro Koupající se v Asnieres od George Seurata provedená uhlem vyjde budoucího majitele na plných 7,7 milionu liber. O dílo, které visí v Národní galerii v Londýně, projevil zájem i obchodník s uměním Thomas Seydoux. Nakonec ale skončí v rukou anonymního sběratele přihazujícího po telefonu.
Velkou pozornost na sebe upoutala Odaliska na černé židli (Odalisque au fauteuil noir) od Henriho Matisse. Olej z roku 1942 se v Londýně snažil zhodnotit Američan, který ho v roce 2004 pořídil za 6,6 milionu liber. Plátno nakonec připadlo jinému sběrateli z USA. V zastoupení mu ho vydražila poradkyně v investicích s uměním Nancy Whyteová za 15,8 milionu liber.
Licitační houpačka a propad surrealistů
Vcelku zajímavý vývoj cen na trhu je vidět u skulptur Pabla Picassa. V Londýně se dražily dvě sošky, které kdysi patřily galeristovi Janu Krugierovi. Ty byly v roce 2013 k mání u Christie’s s odhady 5–8 a 25–35 milionů dolarů a hluboce propadly. Obě položky nastoupily do boje v úterý večer se značně podceněnými odhady 500 až 700 tisíc liber a 5–7 milionů. Konečné ceny 870 tisíc a 8,9 milionu liber signalizují, že trh s Picassovými sochami se lepší.
Senzací večera se stala aukční bitva o malý (průměr 25,1 cm) kruhový autoportrét na papíře od Kazimira Maleviče. Za dílko, které ještě před deseti lety původního majitele vyšlo na skromných 160 tisíc liber, přislíbil londýnský obchodník Harry Blain, s telefonem přitisknutým k uchu, plných 8,6 milionu liber – rekord za Malevičovu práci na papíře.
Tím by se ale výčet včerejších impresionistů a modernistů ani zdaleka nevyčerpal. K mání byly dva perfektní oleje od Vasilije Kandinského, které skončily na 6,6 a 3,3 milionech liber. Celkem hravě svůj domov našel další olej Matisse. Jednalo se o Sedící ženu s knihou z roku 1919. Plátno o velikosti 46,6 cm na 65,7 cm se vydražilo velice nízko za 2,6 milionu liber. Původní odhad přitom byl 3,5 až 5 milionů. V nabídce byl Degas, Renoir, Sisley i Pissarro. Milovníci moderny si mohli domů odnést také Légera či Braqua. Zkrátka večer pro náročné jak má být.
Licitace surrealistů proběhla ve srovnání s výše zmíněnými mistry spíše vlažně. Top položka Vysvětlení (L'explication) od Belgičana René Magritta se zastavila pod odhadem na 3,7 milionu liber. Ještě hůře dopadl Paul Delvaux se svým Modrým vlakem (Le train bleue) z roku 1946, který se překvapivě neprodal vůbec. Z dražby celkem slušně vyšel Oscar Domínguez a jeho Býk a toreador (Toro y torero). Plátno malované mezi lety 1934 a 1935 si odnesl Anthony McNerney z Gurr Johns Art Advisers za 1,8 milionu liber. Skokanem večera byl Kurt Seligmann. Jeho Čarodějnice ztrojnásobily původní odhad a skončily na 173 tisících liber. Přitom se nedá tvrdit, že by výběr surrealistů byl úplně slabý. V nabídce byly slušné práce od Kurta Seligmanna, Yvese Tanguyho, Oscara Domíngueze či Marcela Duchampa.
Christie's, Sotheby's, Bonhams Londýn, prosinec 2024
Kalendář milovníků starých mistrů je v zimní sezóně vždy nabitý. Seriál světových dražeb zahájil začátkem prosince jako obvykle Londýn. Aukční síně Christie's, Sotheby's a Bonhams se předháněly, která přijde s objevnějším či raritnějším uměleckým díl...
27. prosince 2024Rozhovor se Sebastianem Duthym, šéfem Art Market Research
Sebastian Duthy převzal od svého otce online databázi a analytický nástroj pro trh s uměním Art Market Research před více jak deseti lety. „V poslední době se klade velký důraz na segment děl vytvořených žijícími umělci, často na začátku jejich karié...
11. prosince 2024Sotheby’s New York 18. 11. 2024, Christie’s New York 19. 11. a 20. 11. 2024
Začátkem příštího týdne se budou newyorské pobočky Sotheby’s a Christie’s přetahovat o pozornost milovníků moderního a poválečného umění. Desítky obrazů, plastik a unikátních designových kusů pocházejí z pozůstalostí dvou vlivných, velmi majetných a...
15. listopadu 202427. prosince 2024
11. prosince 2024
15. listopadu 2024
24. dubna 2015
24. března 2015
9. února 2015