Dinosauři mezi starými mistry za 8 milionů liber
27. prosince 2024
Text Strnad František | Foto Christie's | Datum 09.02.2015
Jak už bývá zvykem, dobré věci chodívají v páru a ty zlé natřikrát. Den po famózní londýnské licitaci u Sotheby’s se 4. února nenechali zahanbit ani na Královské ulici u konkurenčních Christie’s. Slavný aukční dům opět dokázal, že moderna mu zkrátka jde. Za večer se vydražila díla za 147 milionů liber.
Čísla, čísla, vysoká i malá
Středeční večer u Christies byl plný čísel. 44 položek v kategorii impresionismus a moderna doplnilo 36 surrealistických děl. Odhad u prvních zmíněných činil 55,9 až 80,3 milionu liber. Surrealisté si troufali na zakončení mezi 36,9 a 53,5 milionu. Výsledek: 80,3 milionu za impresionismus a 66,7 za surrealisty (do odhadů narozdíl od výsledků nejsou započteny provize). Prodalo se 88 % z celkového počtu 80 položek a licitace se účastnili kupci ze 35 zemí světa. Celkově sběratelé a obchodníci s uměním za večer za umění utratili 147 milionů liber. Pro londýnskou pobočku Christie’s to znamená třetí nejlepší výsledek v historii.
Hvězda večera byla dopředu jasná. Bezvadná krajina Paula Cézanna L’Estaque a zámek If (Vue sur L'Estaque et le Château d'If) zdobila snad všechny poutače na středeční večer. Ostatně to bylo právě okolí L’Estaque, kde Cézanne tak brilantně naznačil, že příštím uměleckým trhákem budou geometrické tvary a perspektiva. Dílo vydražila americká poradkyně na trhu s uměním Nany Whyteová. Plátno, které v roce 1935 koupil zakladatel Courtauld Gallery a institutu umění v Londýně Samuel Courtauld, se na trhu objevilo po dlouhých osmdesáti letech.
Milovníci kubismu mohli zkusit štěstí při dražbě kvašové koláže zátiší Lampy (La Lampe) od Juana Grise. Ta skončila na relativně slabých 4,5 milionu liber. Přitom se jedná o jeden z jeho klíčových příspěvků do historie kubismu. Nepříjemným překvapením byl i výsledek netradičního dvojportrétu Dvou dam (Les Deux filles) od Amedea Modiglianiho. Konečných 7,6 milionu liber bylo pod hranicí vyššího odhadu.
Slušně se ve středu večer dařilo Němcům. Plátno Erica Heckela z roku 1910 Koupající se ve Waldteichu (Badende am Waldteich) se prodalo za 2,9 milionu liber a představuje tak umělcův nový rekord. Jeho krajan Francz Marc byl ve dražbě zastoupen kvašem z roku 1913. Dílo pojmenované příznačně Skákající kůň (Springendes Pferd) skončilo na 2,5 milionech liber.
Sběratelé skulptur měli daný večer u Christie’s dvě lákadla od Alberta Giacomettiho. Bronzová, 109 cm vysoká soška Ženy benátské (Femme de Venise V) skončila na průměrných 6,4 milionu liber. Souboj se ale strhl o Hlavu Diega (Tête de Diego sur socle), kterou vydražil Dimitri Mavrommatis za 3 miliony liber. O bronzovou sošku provedenou i s podstavcem v tmavě hnědé patině na místě projevil zájem i londýnský obchodník Simon Theobald.
Surrealismus, který chcete
Středeční večer ale nebyl o věrně vyvedených krajinách či soškách. Patřil jednoznačně surrealismu. Aukční katalog lákal na „dosud nejsilnější a nejcennější aukci surrealistického umění“. A nelhal. Nejzásadnější díla dal do dražby osmdesátiletý belgický sběratel Pierre Salik, který s poslední době rozprodává velkou část svého uměleckého bohatství.
Lákavý Magrittův olej Až přijde čas (Quand l’heure sonnera) našel budoucího majitele za 4,3 milionu liber. Magrittovi se dále dařilo s kvašem Suvenýr z cesty (Souvenir de Voyage), který skončil na čtyřnásobku původního odhadu a připsal si bezmála 2,7 milionu liber. Následovaly ho Magrittův Terapeut (La Thérapeute) a Těžké svaly (Les muscles célestes) s konečnými cenovkami 2 a 1,7 milionu liber. Aby Magritta nebylo náhodou málo (celkem se za večer dražil devětkrát), u Christie’s vydražili ještě kvaš s názvem Společníci strachu (Les compagnons de la peur) za 4,1 milionu liber.
Co by to ale bylo za surrealistický večer bez Juana Miróa. Olej s názvem L'Oiseau au plumage déployé vole vers l'arbre argenté z roku 1953 našel za 9,2 milionu liber nového majitele v americkém sběrateli přihazujícím po telefonu. Částka byla ale vzápětí pokořena u dalšího Miróova plátna Malba (Ženy, Měsíc, ptáci). Souboj o něj svedli galeristé David Nahmad a William Acquavella. Z licitace nakonec vítězně odešel zástupce Sotheby’s z Tel Avivu. Nabídl 15,5 milionu liber, což představuje Španělův rekord za dílo z padesátých let. Další Miró, tentokráte s ještě komplexnějším názvem L'Oiseau s'envole vers la zone où le duvet pousse sur les collines encerclées d'or, předvedl dvojnásobek původního odhadu a skončil na 5,7 milionu liber.
Kromě zcela jasného signálu směrem k trhu s díly Joana Miróa stojí za pozornost nebývalý zájem o surrealismus ze strany asijských sběratelů umění. Všechna nabídnutá díla od Ernsta, Magritta a Delvauxa by měla putovat do Asie. Plátna od Marca Chagalla putovala naopak zpět domů do Moskvy.
Christie's, Sotheby's, Bonhams Londýn, prosinec 2024
Kalendář milovníků starých mistrů je v zimní sezóně vždy nabitý. Seriál světových dražeb zahájil začátkem prosince jako obvykle Londýn. Aukční síně Christie's, Sotheby's a Bonhams se předháněly, která přijde s objevnějším či raritnějším uměleckým díl...
27. prosince 2024Rozhovor se Sebastianem Duthym, šéfem Art Market Research
Sebastian Duthy převzal od svého otce online databázi a analytický nástroj pro trh s uměním Art Market Research před více jak deseti lety. „V poslední době se klade velký důraz na segment děl vytvořených žijícími umělci, často na začátku jejich karié...
11. prosince 2024Sotheby’s New York 18. 11. 2024, Christie’s New York 19. 11. a 20. 11. 2024
Začátkem příštího týdne se budou newyorské pobočky Sotheby’s a Christie’s přetahovat o pozornost milovníků moderního a poválečného umění. Desítky obrazů, plastik a unikátních designových kusů pocházejí z pozůstalostí dvou vlivných, velmi majetných a...
15. listopadu 202427. prosince 2024
11. prosince 2024
15. listopadu 2024
24. dubna 2015
24. března 2015
8. února 2015