Silné 19. století, raný Gauguin a třímetrový Šíma
22. listopadu 2024
Text Machková Magda | Foto Pierre Bergé & Associés | Datum 18.06.2022
Jakou kvalitu – a kvantitu – musela mít kompletní sbírka Geneviève a Jeana-Paula Kahnových, jestliže i pátá část její pozůstalostní dražby obsahuje téměř 450 děl, z nichž u mnohých se předaukční odhady šplhají do tisíců eur? Na pondělí 20. a úterý 21. června je premiérově přímo v sídle aukčního domu Pierre Bergé & Associés v Paříži připravena přehlídka bibliofilií, tisků, kreseb, fotografií a památek epistolární i efemérní povahy, jež za více než šedesát let nashromáždil tento francouzský, ještě před pár lety téměř neznámý, sběratelský pár.
|
Umělecky a intelektuálně tíhli manželé Kahnovi k evropské avantgardě, především k dadaismu, surrealismu i k nezařaditelným výtvarným nebo literárním projevům mimo oficiální -ismy z meziválečného i poválečného období. Dokázali dohlédnout i za hranice Paříže, do jiných evropských uměleckých center, včetně Prahy, respektive Československa. Díky osobním kontaktům mezi spřízněnými galeristy se tak do kolekce Kahnových dostalo několik desítek děl s českou stopou. Jako všechny čtyři předchozí dražby, konané od roku 2019 – 14 měsíců po smrti Jeana-Paula Kahna, nese i tato aukce podtitul Tisíc prosněných nocí (Mille nuits de rêve I. – V., více zde), podle citátu z básně Paula Éluarda. V pondělí 20. června bude nabízeno 221 položek, v úterý 21. června dalších 225.
Poválečné oživení surrealistického hnutí v Evropě dobře dokumentují tři dražené příspěvky s účastí Toyen. Originálně vázaný Surrealistický almanach poloviny století v rámci dvojčísla časopisu La Nef z března a dubna 1950. Toyen připojila do společného alba 24 fiktivních erbů a znaků jednu svou kresbu. Výtisk z limitované edice začíná na odhadní ceně 1 až 1,5 tisíce eur. Kontext uměleckého spolkového života v Paříži připomíná i fotografie z přípravy Mezinárodní výstavy surrealismu, pořádané Galerií Maeght v roce 1947. Cena vintage printu s Toyen uprostřed skupiny by se dle katalogu měla pohybovat mezi šesti až osmi sty eury.
O tehdy již stoprocentně francouzské malířce českého původu vyšla bohatě vypravená monografie od chorvatského dramatika, Toyenina blízkého přítele a manžela básnířky a teoretičky Annie Le Brunové Radovana Ivšiće. Luxusní knihu z roku 1974 v nákladu 99 kusů, opatřenou signovanou grafikou, nabízejí u PBA za čtyři až šest set eur.
|
Větší autorský podíl pak nese jeden z německy vydaných exemplářů ilustrované básně Jindřicha Heislera Jen poštolky chčí klidně na desatero (Nur die Turmfalken brunzen ruhig auf die 10 Gebote) z roku 1940. Toyen ji opatřila pěti celostránkovými kresbami a Jindřich Štyrský dvěma kolážemi na přebalu. Původní Štyrského předloha pod názvem Severní točna uspěla vloni v rámci třetího rozprodeje Kahnovy sbírky za více než 35 tisíc eur. Nyní nabízený výtisk v bibliofilské etui v rozmezí 4 až 5 tisíc eur má číslo 7/40. Českých kopií bylo publikováno dokonce jen 15. Že jde o sběratelsky autentický kus – hodnota tolik ceněná prvním majitelem Jeanem-Paulem Kahnem – dokládá Heislerův vlastnoruční přípis ve francouzštině. Stejnou praxi použil básník i na jiný německý exemplář č. 2, dnes v archivu André Bretona: přípis s datací a věnováním přímo surrealistickému teoretikovi („À André Breton je dédie cordialement mon premier livre écrit en 1938 dans l'atmosphère étouffant des cadres militaires. Jindrich Heisler. 5. 7. 46.“)
|
Ze stejného období prvních let protektorátu pochází i velkoformátová koláž Karla Teigeho. Důmyslná fotomontáž s oblíbenými motivy architektury, ženské postavy a milostného napětí je v pravém dolní rohu datována rokem 1942 a představuje skvělou ukázku Teigeho výtvarné tvorby. Přípis v pravém horním rohu však naznačuje, že tato konkrétní koláž s krásnou brunetou v objetí dřevěného panáka měla pro autora osobní význam. Dedikace Evě vděčně její K. (?) by mohla odkazovat k šestadvacetileté Evě Ebertové, s níž se čtyřicátník Teige o rok dříve seznámil. Nejdříve mu v roli asistentky a písařky pomáhala s odbornými texty, poté se stali životními partnery. Až do smrti, kterou si o několik dní později po Teigově skonu zvolila dobrovolně i Eva, v roce 1951. Pro české zájemce o tuto uměleckou kategorii by mohlo jít o zajímavou příležitost k nákupu, neboť s odhadní cenou kolem osmi tisíc eur se stále jedná o podstatně nižší částku, než za jakou uspěla zatím nejdražší koláž na domácím trhu s uměním (Akt za záclonou 1,08 milionu korun vč. provize v roce 2019).
|
Trochu jinak je tomu u fotografické zvětšeniny Emily Medkové Ruka s hodinkami z roku 1950. Tu budou u PBA zahajovat na přibližně 3 až 4 tisících eur, částce obdobné jejímu aktuálnímu maximu z nabídky u aukčního domu Zezula před několika týdny (Znak, 86 400 korun vč. provize). Ruka s hodinkami patří k nejranější periodě její surrealistické tvorby, krátce před sňatkem Emily Tláskalové, vyučené fotografky, se spolužákem z malířské paralelky, Mikulášem Medkem. Ráda inscenovala tematické celky se zásadními motivy své imaginace – okem, vajíčkem, torzem, dřevěnou matérií.
|
Experimentům nejen v ikonografii, ale především v literárních a výtvarných technikách se věnoval i Ladislav Novák (1925-1999), nezařaditelný umělecký aktivista z Třebíče. Pod vlivem přítele Jiřího Koláře se nejdříve realizoval v kolážích, postupně radikalizoval svůj přístup k papírovým předlohám, které metodou růží, alchymáže a muchláže neboli froasáže transformoval v osobité výtvory. Díky podpoře básníka a teoretika Édouarda Jaguera ze surrealistické skupiny Phases se začal prosazovat ve Francii (např. výstava v Galerie les Mains Libre 1971), zatímco v domovském prostředí zůstával podivínským outsiderem. Extravagantní „gesamtkunstwerk“ s Novákovými 20 alchymážemi, 15 kresbami, třemi dekupážemi a dedikovaným výstavním katalogem č. 1 z let 1971-72 sestavil do bibliofilského alba významný sběratel a mecenáš ojedinělých knihařských projektů Jean Parizel. Jako komplet je naceněn na dva až tři tisíce eur. V rámci českých aukcí se Novákovy práce objevují poměrně často, byť se střídavými prodejními úspěchy. Na první příčce autorského žebříčku již téměř dvacet let figuruje papírová růže Erotický květ (téměř 98 tisíc korun vč. provize u 1. Art Consulting).
Výsledky aukce u vybraných položek (včetně poplatků):
Denise Bellonová: Skupinová fotografie z Mezinárodní výstavy surrealismu, 1947..... cena: 780 EUR
Radovan Ivšič, Toyen, 1974..... cena: 2 600 EUR
Jindřich Heisler, Toyen, Jindřich Štyrský: Nur die Turmfalken brunzen ruhig auf die 10 Gebote, 1940..... cena: 8 450 EUR
Karel Teige: Evě vděčně její K. (?), 1942..... cena: 81 900 EUR
Emila Medková: Ruka s hodinkami, 1950..... cena: 13 650 EUR
Ladislav Novák: Soubor koláží, kreseb, alchymáží, 1971-72..... cena: 4 290 EUR
Podzimní aukce Galerie Kodl nabídne přes dvě stovky položek v cenovém rozpětí od desítek tisíc korun po desítku milionů. Starší umění zastoupí pestrý výběr mistrů z generace Národního divadla a několik francouzských protomodernistů. Ke koupi bude i č...
22. listopadu 2024O Antonínu Procházkovi je v poslední době na aukcích slyšet. V loňském roce zájemci za jeho díla vydali doposud nejvyšší sumu v domácí aukční historii a rovněž padlo nové autorské maximum za jedinou práci. Společnost European Arts ve své nadcházející...
21. listopadu 2024Sotheby’s New York 18. 11. 2024, Christie’s New York 19. 11. a 20. 11. 2024
Začátkem příštího týdne se budou newyorské pobočky Sotheby’s a Christie’s přetahovat o pozornost milovníků moderního a poválečného umění. Desítky obrazů, plastik a unikátních designových kusů pocházejí z pozůstalostí dvou vlivných, velmi majetných a...
15. listopadu 202422. listopadu 2024
21. listopadu 2024
15. listopadu 2024
27. prosince 2024
11. prosince 2024
15. listopadu 2024
14. června 2024