Nový Ribera ve Vídni
Dorotheum 10. 11. 2021
Text Koucká Tereza
| Foto
Dorotheum
| Datum 08.11.2021
Obraz nově připsaný Josému de Ribera bude v rámci své aukce starých mistrů nabízet ve středu vídeňské Dorotheum. Malba s výjevem Krista pokoušeného ďáblem je pro období raného 17. století nejen nezvyklá svým ikonografickým tématem, ale přispívá také k poznání Riberovy rané římské tvorby.
José de Ribera: Kristus a ďábel, před 1611,
olej na plátně, 89 x 114,5 cm,
odhadní cena: 400 000 až 600 000 € (+ provize a další poplatky),
Dorotheum Vídeň 10. 11. 2021
Obraz
Kristus a ďábel, který se nyní dostává do aukce starých mistrů u Dorothea, byl považován dlouhou dobu za práci někoho z okruhu sicilského malíře Pietra Novelliho (1603–1647), jehož přídomky byly
il Monrealese nebo dokonce
sicilský Rafael. Jako dílo následovníka Pietra Novelliho prošel už jednou v minulosti uměleckým trhem. V květnu 2007 ho takto prodávala
milánská pobočka aukční síně Christie’s.
Cena obrazu díky své kvalitě tehdy oproti ceně odhadní výrazně vzrostla: aukční síň stanovila horní odhad na 12 tisíc eur, plátno se však prodalo za 62 tisíc (tehdejším kurzem zhruba 1,75 milionu korun). Díky novému připsání autorství Josému de Ribera je nynější horní odhad téměř desetkrát vyšší (600 tisíc eur). Podle aukční síně je současným majitelem malby soukromá osoba.
José de Ribera: Posmívání Kristu, 1620–24,
olej na plátně, 106,2 x 86,8 cm,
odhadní cena: 711 300 €, Dorotheum Vídeň 17. 4. 2013
U nového ztotožnění malby s jejím (nejspíše) pravým autorem stojí historik umění Nicola Spinosa, odborník na neapolskou malbu 17. století. Podobně potvrdil připsání Riberovi u dalších děl, které prošly aukcemi Dorothea. Z těch nejzajímavějších šlo například o malbu
Posmívání Kristu (dražena byla hned dvakrát, v roce 2013 a 2019, přičemž její cena v první aukci byla o polovinu vyšší než v druhé) nebo vynikající polopostavu
sv. Josefa, kterou Dorotheum vydražilo v minulém roce.
Spinosa obraz datuje do doby před rokem 1611 (po tomto datu je malíř doložen v Parmě), tedy raného umělcova období, o němž existuje jen velmi málo informací a také se z něj dochovalo minimum děl, případně nejsou s tímto obdobím ztotožněna tak, jak se to podařilo právě u nabízené malby. Ribera se na základě nových zjištění nejspíše krátce po roce 1606, kdy Caravaggio opouští Řím, ve věčném městě objevuje poprvé. Na základě komparace s díly, které mu byly připsány v posledních dvaceti letech, lze stanovit vznik nabízeného obrazu na rozhraní první a druhé dekády 17. století.
José de Ribera: Svatý Josef,
olej na plátně, 74,5 x 63 cm,
cena: 588 900 €, Dorotheum Vídeň 9. 6. 2020
Riberovo první římské období se ve zvýšené míře vyznačuje užíváním podobných obličejových typů jednotlivých postav, z čehož lze vyvodit, že umělec maloval podle několika opakujících se živých modelů přímo v ateliéru. Nápadnou podobnost obličejových rysů lze shledat například v Kristovi na nabízené malbě a na obraze Žehnající Kristus v kostele sv. Petra a Pavla v britském Nivillacu.
Zajímavý detail nabízí podle aukční síně i zadní strana obrazu, kde se má nacházet zbytek nápisu A. S., který by mohl odkazovat na schválení nejvyšším církevním tribunálem Svatého stolce, Segnaturou Apostolicou.