Sbírka Edity Gruberové míří do prodeje
Dorotheum Vídeň 7. 9. 2022
Text Koucká Tereza
| Foto
Dorotheum
| Datum 05.09.2022
Edita Gruberová, světoznámá pěvkyně původem z Československa, představitelka sopránových koloraturních rolí, zemřela loni v nedožitých 75 letech. Její pozůstalost, především z kulturně historického hlediska zajímavou sbírku, nyní představuje Dorotheum v Palais Dorotheum a 7. září ji bude dražit online. Čítá na 150 artefaktů.
Ernst Fuchs: Edita Gruberová jako Královna noci, 1989,
olej na plátně, 150 x 150 cm,
Dorotheum Vídeň 7. 9. 2022,
vyvolávací cena: 7 000 EUR (+ provize)
Do aukce u Dorothea míří především předměty, ke kterým měla zpěvačka osobní vztah. Ať již jde o dokumenty, kostýmy, boty a šperky, které nosila na představení, nábytek, koberce a klavír nebo notový autograf Richarda Strausse, jehož dílo měla velmi ráda. Z výtvarného umění v její sbírce najdeme především obrazy a práce na papíře jejího dalšího oblíbence, rakouského malíře Ernsta Fuchse, se kterým se dobře znala. Gruberovou ztvárnil v jejích rolích, včetně té, která jí přinesla počáteční velký úspěch, Královny noci v Mozartově Kouzelné flétně.
Edita Gruberová (1946–2021) se narodila v Bratislavě a zde vystudovala konzervatoř a Vysokou školu múzických umění. V roce 1970 byla pozvána do Vídeňské opery, aby zde ztvárnila postavu Královny noci v Mozartově opeře Kouzelná flétna. To pro ni znamenalo obrovský úspěch a stálé angažmá ve Vídni. Tehdejší komunistický režim v Československu jí ale cesty do zahraničí velmi komplikoval, proto se rozhodla emigrovat a usadila se ve Švýcarsku. Následně stejnou roli zpívala také na operních festivalech v Glyndebourne a v Salzburku.
Průlom v její kariéře nastal v polovině 70. let, kdy byla na základě role Zerbinetty v opeře Ariadna na Naxu Richarda Strausse ve Vídeňské opeře, pozvána do nejprestižnějších operních domů světa: La Scaly, Metropolitní opery v New Yorku, Pařížské opery, Královské opery v Londýně a dalších. Jakkoli o ni režim v Československu nejevil zájem a cesty do domoviny jí znepříjemňoval nevydáváním víz, roli Zerbinetty v roce 1979 zazpívala na Pražském jaru s vídeňským souborem. Ten ale nejprve musel pohrozit zrušením celého představení, pokud Gruberová nebude do země vpuštěna.
Richard Strauss: rukopis písně Waldseligkeit, op. 49/1, 1900–1,
černý inkoust na papíře, plátěná vazba z pol. 20. stol., 26 x 34 cm,
Dorotheum Vídeň 7. 9. 2022,
vyvolávací cena: 5 000 EUR (+ provize)
Již nyní je možno na nabízené předměty přihazovat prostřednictvím webové stránky dražebníka. Největší zájem sběratelé prozatím projevili o polokoncertní křídlo značky Bösendorfer z roku 1990. Zájemci doposud jeho vyvolávací cenu navýšili z 8 na 13 tisíc eur (bez provize). Nejdražším artefaktem je
diamantový diadém vyrobený na počátku 20. století, který je možno nosit různými způsoby. Jeho vyvolávací cenu aukční síň stanovila na 45 tisíc eur bez poplatků.
Straussovu píseň Waldseligkeit, jejíž
originální rukopis Gruberová vlastnila, přednesla naposledy na svém japonském turné v roce 2018. Z věnování na předsádce se dozvídáme, že syn Richarda Strausse Franz ho 11. června 1964 u příležitosti stých narozenin svého otce daroval švýcarskému muzikologovi Willimu Schuhovi (1900–1986). Ten svůj život zasvětil právě především výzkumu života a díla německého představitele hudebního romantismu, skladatele Richarda Strausse.
Úspěch mají v online katalogu aukční síně i některé obrazy Ernsta Fuchse. Za zmínku stojí dva, jeden zobrazuje Gruberovou
v hlavní roli Verdiho La Traviaty, druhým je již zmíněná
Královna noci. Oba pocházejí z konce 80. let 20. století.
Náušnice s odnímatelnými částmi,
zlato, topazy, brilianty (celková váha 10 karátů, délka 7 cm, 14,9 g,
Dorotheum Vídeň 7. 9. 2022,
vyvolávací cena: 8 000 EUR (+ provize)
Ernst Fuchs (1930–2015) je známý především spoluprací s architektem Friedensreichem Hundertwasserem. Podobně jako on byl i Fuchs velmi všestranným umělcem, který se věnoval malířství, sochařství i designu. Byl představitelem umělecké skupiny Vídeňská škola fantastického realismu, kterou založili v roce 1946 studenti v ateliéru Alberta Parise Gütersloha na Akademii výtvarných umění ve Vídni. Jejich dílo se vyznačovalo příklonem k esoterice a jungovské psychologii.
Fuchs se stal posupně nejvýraznějším zástupcem těchto tendencí. Jeho tvorba čerpá jak ze secese a symbolismu počátku 20. století, tak soudobého surrealismu a magickému realismu. Ve sbírce Edity Gruberové se nachází více než třicítka jeho prací z nezvykle širokého tvůrčího záběru. Kromě maleb, kreseb, grafik a grafických souborů, například
bibliofilie Samson s dvaceti grafickými listy, také čtveřice plastik na charakteristických vysokých podstavcích (položky aukce k prohlédnutí
zde).