Mladí bohatí podnikatelé změnili světový trh s uměním
11. prosince 2024
Text Banzetová Michaela | Foto Archiv Terezy Porybné | Datum 25.03.2024
Tereza Porybná působila v letech 2013 až 2019 jako ředitelka Českého centra v Londýně a v letech 2014-2016 byla prezidentkou sdružení Evropských kulturních institutů v Londýně (EUNIC London). Spolu se Zuzanou Blochovou a Edith Jeřábkovou stojí za projektem Les. Společenství pro pěstování, teorii a umění. Porybná je také autorkou výjimečného projektu Ovenecká 33, umělecky zpracovaného rezidenčního bytu na Letné, který sám osobě funguje jako specifické umělecké dílo.
Co vás přivedlo k výtvarnému umění?
Asi ze všeho nejdříve moji rodiče. Oba měli rádi moderní umění, brali mne i sestru od malička na výstavy, domácí knihovna byla plná monografií jejich oblíbených umělců. Na střední škole jsem chodila na přednášky z dějin umění profesora Františka Dvořáka, ze kterých vlastně dodnes čerpám. Pak jsem se velmi dlouho více věnovala filmu a pohyblivému obrazu a k výtvarnému umění se vrátila až během práce v Londýně, kde tehdy byla scéna současného umění opravdu živá a zajímavá a já jsem se nějak přirozeně zapojila.
Díla jakých umělců najdeme ve vaší soukromé kolekci?
Ani bych neřekla, že mám sbírku. Umění, které vlastním, je vždy spojené s nějakou osobní vazbou, ať už výstavou, na které jsem spolupracovala nebo přátelstvím. Doma se tak dívám například na díla od Lucie a Pavly Scerankových, Terezy Štětinové, Anny Hulačové, Evy Koťátkové, Marike Estny, Pavla Příkazského, Milana Grygara, Miroslavy Večeřové nebo Julia Reichela.
Jaké máte oblíbené autory, jejichž tvorba je vám obzvláště blízká a se kterými ráda spolupracujete?
Těch lidí je opravdu velmi mnoho. V posledních letech pro mne byla velmi inspirativní spolupráce s umělkyní Habimou Fuchs, která má v současnosti větší výstavu v brněnské Fait Gallery a se kterou bych ráda pracovala i na umělecké komisi pro prostor Ovenecká 33. Velmi mne bavilo kurátorsky připravovat sólo výstavu Adély Součkové, jejíž životní energie je skutečně ojedinělá. Jakákoli spolupráce s Martinem Zetem (pozn. – nyní používá Zetová) je pro mne radost. Také kurátorská i umělecká spolupráce s Davidem Feslem, Rutou Putramentaite nebo Denisou Langrovou mne určitým způsobem posunula. Ráda vzpomínám i na některé spolupráce ještě z londýnských dob, například s Markétou Othovou a Aleksandrou Vajd, Viktorií Valockou či Annou Hulačovou.
Ve vašem londýnském bytě ve čtvrti Greenwich, kde jste bydlela během působení na pozici ředitelky Českého centra v Londýně, visely nad pohovkou grafiky od Pavla Reisenauera, jejichž námětem bylo desatero božích přikázání. Čím vás zaujaly právě ony a právě toto téma?
Ano, Reisenauerovu tvorbu mám opravdu velmi ráda a mrzel mne – podobně jako spousty lidí – jeho nedávný odchod. Desatero, které viselo v Londýně, byly vlastně zbytkové grafické listy, které jsem našla v depozitáři české galerie Divus. Ta tehdy také sídlila v jihovýchodním Londýně a spolupracovali jsme spolu na několika výstavách. Celý cyklus mi přišel velmi vtipný ale zároveň skvěle technicky zvládnutý. Líbilo se mi, jak Reisenauer v desateru ironizuje schematické návody na morální život, naše tápání o tom, jak žít, a marnou touhu na tuto otázku získat jednu správnou odpověď. Tak jsem si ho nechala zarámovat a potkávala ho pak každý den.
K vašim třicátým narozeninám vám dal tatínek malbu od Lucie Skřivánkové. Proč zvolil právě tuto autorku a čím je vám námět oné malby blízký?
Můj tatínek má opravdu rád malbu a rád podporuje mladé umělce a umělkyně. Obraz od Lucie je z jejího tehdejšího architektonického období, kdy se mimo jiné inspirovala architekturou brazilského Sao Paula. Možná tím je mi dílo blízké, protože jihoamerická modernistická a současná architektura je i mým velkým zájmem a jednou z inspirací pro Ovenecká 33.
Projekt Ovenecká 33 je rezidenčním bytem pro umělce na Letné, který je sám o sobě uměleckým dílem a získal nedávno cenu EDIDA za interiérový design. Co vás k realizaci tohoto projektu vedlo a kdo jsou umělci, kteří se na něm spolupodíleli?
Celý život mě zajímá propojování lidí a zkoumání prostupnosti různých hranic - mezilidských, kulturních, žánrových, druhových. Baví mě hrát si na pomezí. A pak najednou během covidu jsem se ocitla zpět v Praze, měla jsem čas a pustila jsem se do dlouho odkládané rekonstrukce bytu. Po mnoha letech organizování kulturních a uměleckých projektů to pro mne byla příležitost, abych sama trochu tvořila. Měla jsem štěstí, že architekt Jakub Červenka ze studia Objektor byl takovému typu otevřené spolupráce nakloněn. Byt jsme pojali i jako příležitost nechat umělce a designéry vytvářet obytné prvky pohybující se na hranici designu a umění. Slovinská umělkyně Aleksandra Vajd vytvořila terrazzovou mozaiku na podlaze, slovenská textilní výtvarnice Daniela Danielis se starala o textilní prvky, estonská umělkyně Evy Johkova navrhovala závěs, který slouží jako posuvná stěna. Jiří Krejčiřík vytvořil stůl a lavici. Naším cílem bylo vytvořit byt, který je prostorný a plný světla, ale zároveň hravý a proměnlivý, nepřemýšleli jsme úplně o pokojích, spíše o různých scénách a co se v nich může v každodenním životě odehrávat.
Ve vaší kolekci máte i model vláčku upraveného Pastou Onerem. Máte i další díla od tohoto autora či jiných umělců writerské scény?
Zatím ne. A nemám už ani ten vláček, který jsem věnovala jednomu blízkému kamarádovi. Asi opravdu nejsem sběratel. Když cítím, že nějaké dílo, které je u mě doma udělá opravdu radost jinde, tak ho prostě posouvám dál.
Iniciovala jste vznik obou galerií nyní fungujících pod Českým centrem v Londýně (Vitrínka a Bouda). Jaký nejsilnější zážitek s nimi máte spojený?
Asi to, že pokud vím, oba prostory stále nějak fungují, samozřejmě už s jinou dramaturgií. A vzpomínám ráda na všechny vernisáže, které jsme tam měli. Jednou ze silných vzpomínek byla vernisáž výstavy tvůrkyň Lucie Králíkové, Michaely Karáskové a Kateřiny Plamitzerové, při které zároveň na ulici v naší čtvrti Notting Hill performativně vařil polívku Tomáš Uhnák. A pak náš projekt s architektkou Kateřinou Vídenovou May We Kiss, kdy jsme londýnské obyvatele netradičně seznamovali s českými prvomájovými tradicemi.
Jste také spoluautorkou projektu Woods: More than Human Curiosity. Můžete nám ho blíže představit?
Les je mezioborový projekt, který se zabývá vztahem současného umění, krajiny, lidského zdraví a mezidruhového soužití. Součástí našich aktivit je i péče o lesní a luční pozemek v Orlických horách, kde se postupně snažíme o vytvoření permakulturní zahrady s prvky uměleckých intervencí. Kromě toho organizujeme mezinárodní sympozia, umělecké rezidence, workshopy, přednášky, kurátorské výjezdy. Příští měsíc budeme vydávat česko-anglický sborník Liminal Animal, v němž se různí autoři a autorky zamýšlí nad lidsko-zvířecími vztahy z pohledu neuro-etologie, druhismu a etiky.
Na jakých projektech nyní pracujete, co v nejbližší době chystáte?
Teď zrovna se chystám do norského Trondheimu, kde ve spolupráci s Kunthall Trondheim organizujeme třídenní program performancí, projekcí a workshopů pro děti právě s tématem mezidruhového soužití a empatie k jiným než lidským formám života. Připravujeme také program dalšího “lesního” sympozia a v létě se kurátorsky a autorsky podílím na kolektivní výstavě inspirované dílem archeoložky Marie Gimbutas a jejím výzkumem zapomenutých ženských civilizací, která proběhne v galerii La Traverse v Marseille.
Jaký umělec, výstava nebo díla vás v poslední době zaujala?
Měla jsem možnost vidět film Ještě nejsem, kým chci být o tvorbě fotografky Libuše Jarcovjákové, jejíž fotografie i vydané deníky mi přijdou velmi silné. Doteď ve mne rezonuje výstava Moje tělo není ostrov Evy Koťátkové. Ze zahraničních výstav mne v posledních měsících zaujala sólo výstava Lee Lozano, americké umělkyně, která tvořila v 60. a 70. letech minulého století. Její radikální rozhodnutí v tvůrčím i osobním životě se mnou velmi rezonují, byť sama jsem nastavená trochu jinak. A také musím přiznat, že na mne velmi zapůsobila i retrospektivní výstava Marka Rothka, který byl mým oblíbeným umělcem v době dospívání a vidět téměř všechna jeho díla pohromadě pro mne byl velký zážitek.
Dílo jakého autora jste si pořídila naposledy?
Naposledy jsem dostala umělecká díla vytvořená mou neteří a synovcem. A začátkem roku jsem si koupila textilní objekt od belgického umělce Christophera Hefitho a objekt od italské architekty Francescy Torzo. Oba tvůrce zastupuje bruselská galerie Maniera, která propojuje současné umění s architekturou a designem a je mi svým pojetím velmi blízká.
Rozhovor se Sebastianem Duthym, šéfem Art Market Research
Sebastian Duthy převzal od svého otce online databázi a analytický nástroj pro trh s uměním Art Market Research před více jak deseti lety. „V poslední době se klade velký důraz na segment děl vytvořených žijícími umělci, často na začátku jejich karié...
11. prosince 2024Rozhovor se sběrateli Sbírky Marek
Sbírka Marek je v mnoha ohledech zcela ojedinělou kolekcí současného umění. Založena v roce 2000 bratry (dvojčaty) Ivem a Zdeňkem Markovými, se dlouhodobě zaměřovala na začínající, neprověřené autory. Postupem času přibyla díla i již etablovaných umě...
29. srpna 2024Rozhovor s galeristou Benjaminem Derouillonem
Českého malíře Vojtěcha Kovaříka, který na sebe v posledních dvou letech strhnul pozornost významnými zahraničními aukčními prodeji, objevil francouzský galerista Benjamin Derouillon na Instagramu. Od té doby jeho díla dostal do řady významných sbíre...
1. srpna 202411. prosince 2024
29. srpna 2024
11. prosince 2024
18. listopadu 2024
17. října 2024